PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metody pedagogického výzkumu v didaktice českého jazyka - OPDC1C001B
Anglický název: Methods of Educational Research in Czech Language Didactics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace
Student si volí podle zaměření své disertační práce buď modul a) kvantitativní metody, nebo modul b) kvalitativní metody výzkumu. Předmět se skládá z přímé výuky, konzultací a samostudia. Ad modul a) Kvantitativní výzkum v oborových didaktikách má svá specifika. Zpravidla nelze na úrovni disertační práce dosahovat velkých a reprezentativních výběrů žáků pro zapojení do výzkumu. S tímto ohledem a se zřetelem ke specifickým výzkumným otázkám z didaktiky českého jazyka bude obsah předmětu do určité míry uzpůsobován výzkumným potřebám studentů. Cílem předmětu je seznámit studenty s nároky na kvantitativní výzkum ve společenských vědách, nabídnout jim škálu využitelných výzkumných metod a podle zaměření disertační práce nabídnout varianty dopracování jejich výzkumného plánu do přijatelné a realistické podoby. Témata: • Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a hypotéz. • Design výzkumu, experimentální a kvaziexperimentální výzkumné plány. • Populace a výběrové soubory. • Metody výzkumu: didaktické testy, dotazník, pozorování, rozhovory. • Postupy statistického zpracování dat: popisná statistika, prezentace pomocí tabulek a grafů. Požadavky ke zkoušce: Absolvování předmětu je podmíněno předložením uceleného projektu výzkumu a jeho obhajoba. Ad modul b) Studenti budou seznámeni se základními teoretickými a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zaměřen na strategii případové studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat – pozorování a rozhovory, včetně způsobů pořizování záznamů. V průběhu distanční části kurzu budou účastníci provádět vlastní sběr dat. Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postupy kódování textu v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA). Témata: • Výzkumné otázky • Design případové studie, zakotvená teorie, etnografický výzkum • Specifika analýzy kvalitativních dat • Publikování výsledků kvalitativních studií Požadavky ke zkoušce: Prezentace a obhajoba vlastního kvalitativního šetření.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
Literatura

Ad modul a)

Základní literatura

 Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.

 Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

 Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.

 

Doporučená literatura

Šmejkalová, M., & Chvál, M. (2020). Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníků základních škol. Studia Paedagogica, 25(1), 127-154. https://doi.org/10.5817/SP2020-1-6

 Vondrová, N., Havlíčková, R., Hirschová, M., Chvál, M., Novotná, J., Páchová, A., Smetáčková, I., Šmejkalová, M., Tůmová, V. (2019). Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Praha: Karolinum.

 Chvál, M., & Šmejkalová, M. (2018). Řešení úloh z české syntaxe žáky 4.–9. ročníků základních škol. Studia paedagogica, 23(1), 105-134. DOI 10.5817/SP2018-1-6.

 Štěpáník, S., & Chvál, M. (2016). Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia Paedagogica, 21(1), 35–56. http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-3

 

Ad modul b)

 

Základní literatura

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2008.

 

Doporučená literatura

BASSEY, M. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead: Open University Press, 2006.

DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2005.

FLICK, U. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2007.

HUBERMAN, A. M., MILES, M. B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks: Sage, 1994.

MAXWELL, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks: Sage, 1996.

MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 2001.

SCHOSTAK, J. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead: Open University Press, 2006.

STAKE, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak: Sage, 1995.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.

YIN, R. K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks: Sage, 1994.

Další literatura bude doplněna v závislosti na tématu projektu.

Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
Požadavky ke zkoušce

Modul A

Absolvování předmětu je podmíněno předložením uceleného projektu výzkumu a jeho obhajoba.

 

Modul B

Způsob zakončení: Prezentace a obhajoba vlastního kvalitativního šetření.

Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK