|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s využitím korpusů a metod korpusové lingvistiky ve třech základních oblastech: tvorba učebních materiálů založených na autentických jazykových datech, práce s jazykovými korpusy ve výuce, výzkum žákovského jazyka využívající žákovské korpusy a korpusově založené metody.
V průběhu semináře se studenti se seznámí s volně dostupnými korpusy současné angličtiny (např. BNC, BASE, BAWE), naučí se v nich vyhledávat zvolené jazykové jevy a interpretovat výsledky. Vyzkouší si také způsoby tvorby vlastního korpusu a práce s ním. Budou probrány praktické příklady metod využití korpusů (dostupných i nově vytvořených) při přípravě cvičení a přímo ve výuce anglického jazyka.
Kurz klade důraz na samostatnou práci studentů, v semináři i při přípravě vlastního projektu.
Hlavní tematické bloky:
1. Korpusová lingvistika jako metoda: dostupné korpusy, nástroje, interpretace dat, lingvistické implikace
2. Korpusy jako nástroj pro učitele, využití korpusů k tvorbě učebních materiálů (frekvenční seznamy, kolokace)
3. Tvorba vlastních korpusů a práce s nimi, žákovské korpusy, metoda klíčových slov. Zkoumání žákovského jazyka.
4. Přímé využití korpusů ve výuce: výběr a/nebo tvorba korpusu, cvičení založená na práci s korpusy (kolokace, koligace, propojení slovní zásoby a gramatického rámce)
Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2020)
|
|
||
Samostatný projekt (výzkum jednotlivého jazykového jevu, příprava cvičení nebo aktivity), jehož výsledky prezentuje student v závěru semináře. Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2020)
|
|
||
AIJMER, Karin, ed. Corpora and Language Teaching, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2009. 232 s. ISBN: 978-90-272-2307-4. GRANGER, Sylviane, GILQUIN, Gaëtanelle a MEUNIER, Fanny, eds. The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 748 s. ISBN 978-1-107-04119-6. HUNSTON, Susan. Corpora in Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 241 s. ISBN: 0-521-80583-X. McENERY, Tony and HARDIE, Andrew. Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. 294 s. ISBN: 978-1-139-16081-0. O’KEEFE, Anne, McCARTHY, Michael a CARTER, Ronald. From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 315 s. ISBN: 978-0-521-61686-7. REPPEN, Randi. Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 104 s. ISBN 978-0-521-14608-1. Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2020)
|