|
|
|
||
Tento předmět uvádí do srovnávacího studia vzdělávacích systémů, typologie a specifika evropských vzdělávacích systémů. Zvláštní pozornost věnuje komparaci vzdělávacích systémů ve střední Evropě a procesu jejich transformace. Studentům poskytne základní informace o českém vzdělávacím systému v komparaci s jinými vzdělávacími systémy a o dostupných datech pro porovnávání vzdělávání v různých zemích. V předmětu provedeme studenty ukázkou různých typologií vzdělávacích systémů se zaměřením na školní vzdělávání. Studenty seznámíme s daty a popisy vzdělávacích systémů (Eurybase), se systémy kvantitativních indikátorů (OECD Education at a Glance, Key data on Education in Europe, EFA Global Monitoring Report a dalšími ad hoc indikátory), s rolí mezinárodních výzkumů zjišťujících výsledky vzdělávání (např. PISA, TIMSS, PIRLS) v porovnávání vzdělávacích systémů i s kvalitativními výzkumy porovnávajícími různé aspekty vzdělávání v různých zemích. Cílem kurzu bude ukázat studentům příklady inspirace ze zahraničních vzdělávacích systémů, ale také upozornit na nemožnost zjednodušeného přenášení dílčích opatření mezi vzdělávacími systémy (tzv. policy borrowing).
Moodle pro kombinované studium: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8490 Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (13.02.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je ukázat studentům příklady inspirace ze zahraničních vzdělávacích systémů, ale také upozornit na nemožnost zjednodušeného přenášení dílčích opatření mezi vzdělávacími systémy (tzv. policy borrowing). V komparativní perspektivě studenti budou schopnější kritičtěji nahlédnout některá specifikace českého vzdělávacího systému, ale i jeho silné stránky, seznámí se se zdroji pro srovnávání zahraničních vzdělávacích systémů. Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Greger, D. et al. Srovnávací pedagogika. Proměny a výzvy. Praha: PedF UK, 2015. ISBN 978-80-7990-860-8. Greger, D. Educational policy in the Czech Republic: 25 years of educational transformation and growing inequalities. In Corner, T. (Ed.) Education in the European Union: Post-2003 Member States. Bloomsbury academic, 2015, s. 75-92. ISBN 978-14-725-2228-3 Kerckhoff, A. C. (2001). Education and Social Stratification Processes in Comparative Perspective. Sociology of Education, 74, 3. https://doi.org/10.2307/2673250 Marshall, J. Introduction to Comparative and International Education. Lodon: SAGE, 2014. ISBN 978-1-4462-7320-3. Průcha, J.: Srovnávací pedagogika, Portál Praha 2015, ISBN 978-80-2622-0870-9 Van de Werfhorst, H. G., & Mijs, J. J. B. (2010). Achievement Inequality and the Institutional Structure of Educational Systems: A Comparative Perspective. Annual Review of Sociology, 36(1), 407–428. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102538 Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5. Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Vedle 2 prezenčních setkání (Informační úvodní setkání 90 min. a průběžný reflektivní seminář 90 min) se jedná o distanční asynchronní plnění úkolů v průběhu semestru k určitému termínu, ale ve Vámi zvoleném čase. Všechny úkoly budou zadány a také odevzdány v Moodlu v průběhu semestru. Dílčí úkoly budou vyžadovat znalost angličtiny (přečíst text, shlédnout video v AJ, apod.), byť samotné odevzdání úkolů (tvůrčí část, vlastní psaní zpracování odpovědi) bude v češtině. Např. shlédnout video v angličtině a zpracovat odpověď v češtině. Dílčí úkoly budou zahrnovat studijní zátěž odpovídající 2 ECTS kreditům, tj. 50 - 60 hodin práce. Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Moodle pro kombinované studium: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8490, heslo: Akreditace Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Student na zadaných úkolech v online prostředí prokáže: - porozumění grafické prezentaci vzdělávacích systémů s využitím organogramů Eurydice a ISCED klasifikace. - schopnost aplikovat porozumění organogramům vzdělávacích systémů pro jednoduché srovnání charakteristik vzdělávacích systíémů (délka povinné školní docházky a její přesah mezi stupni ISCED, diferenciace vzdělávacíách drah žáků) - prokáže schopnost argumentačně zhodnotit výhody či limity strkturálně odlišných nastvení vzdělávacích systémů. - znalost Mezinárodních výzkumů výlsedků vzdělávání a jejich specifik. - schopnost interpretovat vývoj výsledků českých žáků v mezinárodních výzkumech v čase. - prokáže schopnost analyzovat videozáznamy výuky z různých zemí s důrazem na rozlišení podobností a odlišností a tyto zhodnotit. Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|