|
|
|
||
|
Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v zařízeních, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového či profesního vzdělávání dospělých. Zejména se jedná o vzdělávací agentury, nestátní neziskové organizace a nejrůznější podniky. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, asistují jim a pomáhají připravovat a realizovat nejrůznější vzdělávací aktivity pro dospělé. V závěru studenti reflektují společně s vyučujícím předmětu a ostatními účastníky absolvovanou praxi. Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogickou práci a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
|
|
||
|
Hlavní cíle: Studující charakterizuje kompetence lektora a klíčové okolnosti jeho činnosti. Studující analyzuje pozorované výchovně-vzdělávací situace a na základě příkladu a se zpětnou zkušeného lektora zpracuje přípravy k vyučovací jednotce. Studující diskutuje se zkušeným lektorem, vyučujícím předmětu a ostatními studujícími v rámci reflexe průběh a přínos realizované praxe. Podrobné výsledky učení (Studující...): Vysvětlí předpoklady úspěšného lektora vzdělávání dospělých. Charakterizuje cílovou skupinu. Uvede příklady vhodného oděvu, vystupování, plnění rolí, komunikace, motivace. Uvede postup ve výuce, včetně jednotlivých fází. Vymezí pojmy výukové cíle, metody, organizační formy, didaktické prostředí a prostředky. Vysvětlí jejich využití při přípravě vyučovací jednotky. Vytvoří pět příprav k vyučovací jednotce. Diskutuje vytvořené přípravy se zkušeným lektorem/mentorem. Na základě reflexe se zkušeným lektorem přípravy upraví. Vyplní pět hospitačních archů. Popíše cílovou skupinu, vyučující/ho, didaktické prostředí, téma, cíle, metody, prostředky, fáze jednotky, jednotlivé aktivity a jejich výstupy, činnost všech činitelů a jejich interakční styl, dále hodnocení, zpětnou vazbu. Diskutuje za použití vyplněných hospitačních archů vyučovací jednotky s hospitovaným. V případě, že je sám hospitovaným, prodiskutuje v opačných rolích s hospitujícím. Hodnotí vhodnost všech prvků studijní jednotky. Charakterizuje okolnosti výuky dospělých. Porovná shody a rozdíly mezi výukou dospělých a žáků v ZŠ a SŠ. Diskutuje všechny okolnosti realizované lektorské praxe, včetně nejzajímavějších zážitků a pozitivních i negativních zkušeností. Vyhodnotí přínos lektorské praxe k osobnímu rozvoji. Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
|
|
||
|
Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr. Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující: Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
|
LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada. MEŠKO, D., KATUŠČÁK., D., FINDRA, J. et al. (2006). Akademická příručka. Martin: Osveta. PALÁN, Z. a LANGER, T. (2008). Základy andragogiky. Praha: UJAK. ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál. Webové stránky zařízení, která budou v rámci praxe navštěvována. Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
|
|
||
|
Student musí před zahájením praxe absolvovat kurz v Moodlu. Odkaz: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060 Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (13.02.2024)
|
|
||
|
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7786 Heslo pro hosty: andragoG7Jh* Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
|
