PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Lektorská praxe s reflexí - OPBZ1Q003B
Anglický název: Adult Educator Practice
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 75 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Anotace -
Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v zařízeních, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového či profesního vzdělávání dospělých. Zejména se jedná o vzdělávací agentury, nestátní neziskové organizace a nejrůznější podniky. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, asistují jim a pomáhají připravovat a realizovat nejrůznější vzdělávací aktivity pro dospělé. V závěru studenti reflektují společně s vyučujícím předmětu a ostatními účastníky absolvovanou praxi. Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogickou práci a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Cíl předmětu

Hlavní cíle:

Studující charakterizuje kompetence lektora a klíčové okolnosti jeho činnosti.

Studující analyzuje pozorované výchovně-vzdělávací situace a na základě příkladu a se zpětnou zkušeného lektora zpracuje přípravy k vyučovací jednotce.

Studující diskutuje se zkušeným lektorem, vyučujícím předmětu a ostatními studujícími v rámci reflexe průběh a přínos realizované praxe.

Podrobné výsledky učení (Studující...):

Vysvětlí předpoklady úspěšného lektora vzdělávání dospělých. Charakterizuje cílovou skupinu. Uvede příklady vhodného oděvu, vystupování, plnění rolí, komunikace, motivace. Uvede postup ve výuce, včetně jednotlivých fází.

Vymezí pojmy výukové cíle, metody, organizační formy, didaktické prostředí a prostředky. Vysvětlí jejich využití při přípravě vyučovací jednotky. Vytvoří pět příprav k vyučovací jednotce. Diskutuje vytvořené přípravy se zkušeným lektorem/mentorem. Na základě reflexe se zkušeným lektorem přípravy upraví.

Vyplní pět hospitačních archů. Popíše cílovou skupinu, vyučující/ho, didaktické prostředí, téma, cíle, metody, prostředky, fáze jednotky, jednotlivé aktivity a jejich výstupy, činnost všech činitelů a jejich interakční styl, dále hodnocení, zpětnou vazbu. Diskutuje za použití vyplněných hospitačních archů vyučovací jednotky s hospitovaným. V případě, že je sám hospitovaným, prodiskutuje v opačných rolích s hospitujícím. Hodnotí vhodnost všech prvků studijní jednotky.

Charakterizuje okolnosti výuky dospělých. Porovná shody a rozdíly mezi výukou dospělých a žáků v ZŠ a SŠ.

Diskutuje všechny okolnosti realizované lektorské praxe, včetně nejzajímavějších zážitků a pozitivních i negativních zkušeností. Vyhodnotí přínos lektorské praxe k osobnímu rozvoji.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Deskriptory

Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr. Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující:

·         2 hodiny úvodního semináře

·         2  hodiny závěrečného reflektivního semináře

·         18  hodin přímé pedagogické činnosti nebo práce související s pedagogickou činností

·         18  hodin přípravy aktivit a jejich reflexí s lektorem zařízení

·         20  hodin samostatné práce a plnění úkolů v elektronické studijní opoře

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Literatura

LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada.

MEŠKO, D., KATUŠČÁK., D., FINDRA, J. et al. (2006). Akademická příručka. Martin: Osveta.

PALÁN, Z. a LANGER, T. (2008). Základy andragogiky. Praha: UJAK.

ŠERÁK, M. (2009).  Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.

Webové stránky zařízení, která budou v rámci praxe navštěvována.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Sylabus

Student musí před zahájením praxe absolvovat kurz v Moodlu. Odkaz: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060
Student si domluví realizaci praxe ve vhodné organizaci zaměřené na profesní nebo zájmové vzdělávání dospělých.
Povinností studenta je pracovat průběžně po dobu celého semestru se stálou skupinou dospělých ve vybrané organizaci. Po dohodě s  organizací a garantem paralelní skupiny může být práce studenta rozložena i jiným způsobem, podstatné je zachování rozsahu praxe.
Studenti si zajistí praxi na vybraném zařízení zaměřeném na zájmové či profesní vzdělávání dospělých.Výběr zařízení pro realizaci praxe je student povinen konzultovat s garantem paralelní skupiny.
Témata: úvod do lektorské praxe, andragogické minimum, práce s hospitačními archy, rozbory náslechů a jejich využití pro praxi, reflexe a sebereflexe, příprava, společné rozbory, výstupy předmětu pro praxi, evaluace předmětu.

Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (13.02.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7786

Heslo pro hosty: andragoG7Jh*

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK