PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Volnočasová praxe s reflexí - OPBZ1Q002B
Anglický název: Practice in Leisure activities with reflection
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 80 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Michal Božík, Ph.D.
Mgr. David Doubek, Ph.D.
prof. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Anotace
Předmět představuje reflexivní seminář, věnující se různým psychologickým a sociálním aspektům volnočasových aktivit, kterým se studenti věnují. Vychází z představy, že je žádoucí, aby studenti představovali komplexnější osobnosti, aby byli aktivní ve svém okolí a jejich zapojení do spolkové, zájmové, kulturní činnosti není jen okrajovým aspektem, ale důležitou složkou jejich profese, která pomáhá jejich autoritě, zkušenosti a komunikaci se světem mimo školu. Důraz je položen na dialogický a reflexivní charakter a předpokládá se, že studenti, kteří si předmět vyberou, již nějakou zkušenost s volnočasovými aktivitami mají.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (12.02.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je prohloubit porozumění kontextu, cíli a sociálním aspektům vedení volnočasových aktivit pro studující, kteří již mají nějaké zkušenosti s vedením volnočasových aktivit prostřednictvím kolektivního dialogu a reflexe těchto zkušeností.

Výsledkem učení je 

1. prohloubit porozumění institucionálnímu, organizačnímu a sociokulturnímu kontextu konkrétních volnočasových aktivit studentů

2. prohloubit porozumění cílům, ke kterým jsou konkrétní volnočasové aktivity zaměřené v jejich pestrosti a situační zakotvenosti

3. prohloubit porozumění aspektům sociální dynamiky kolektivů, které jsou pro volnočasové aktivity specifické, jako jsou věkově smíšené skupiny, zájmové skupiny, role kamarádství ve skladbě skupiny a podobně.

4. prohloubit porozumění vrstvám lektorské identity a motivace, hranice mezi lektorem a účastníky.

Tyto výsledky jsou prověřovány průběžně protřednictvím dialogu v seminářích a seminární práce v rozsahu 2 ns, kde si studenti vybírají jednu ze tří možností: Mikrosituace, Rozhovor s kolegou, Sebereflexivní úvaha nad konkrétním problémem.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
Literatura

ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004 (Originál 1954).

DOHNALOVÁ, M., Financování organizované občanské společnosti v České republice (s. 144-165). In 2010. ISBN 978-80-7367-681-0.

DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-856-0338-1.

FRIČ, P. - POSPÍŠILOVÁ, T. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v České republice na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9.

GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0.

HAVRDOVÁ, Z. – ŠMÍDOVÁ, O. – ŠAFR, J. – ŠTEGMANNOVÁ, I. a kol. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2011. ISBN 978-80-87398-15-9

POSPÍŠILOVÁ, T. Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků, Lidé města, vol. 12, no. 1, s. 109-133.  ISSN 1212-811.

SKOVAJSA, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676810.

SYNKOVÁ, H. Legitimizace a profesionalizace romské nevládní organizace v České republice. Disertační práce. Praha: Katedra Etnologie FFUK, 2011.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
Sylabus

V kurzu se zaměřujeme na tři relativně konkrétní témata, kterých si mají studující všímat během praxí. Témata jsou rozdělena do tří bloků:

1) Cíle a kontext kroužku (např. míra orientace na výkon a soutěž versus odpočinek a osobnostní rozvoj, nastavení docházky, dobrovolnost, formalizace pravidel, socio-kulturní zázemí zúčastněných dětí, role úhrady kroužku atd.),

2) Skupinová dynamika (např. role kamarádství při vstupu do kroužku, vrstevnická komunikace, fluktuace, způsoby řešení konfliktů, genderově vyvážené kroužky a kroužky pouze s dívkami/chlapci, věkově smíšené skupiny atd.),

3) Lektorská role (např. lektorská identita, osobní cíle, hranice, pochybnosti, srovnání role lektora-učitele-kamaráda aj.).

S těmito stručnými výstupy a svými úvahami přichází studenti na semináře. Na závěkurzu předloží stručnou esej v rozsahu 2 normostran, kdy si vyberou jedno ze tří témat Mikosituace, Rozhovor s kolegou, Sebereflexivní úvaha.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (15.01.2024)
Studijní opory

Studijní opory jsou k dispozici na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8373.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
Výsledky učení

Studující mají být schopni reflektovat:

Rozmanitost cílů, ke kterým různé volnočasové aktivity vedou.

Jak tyto různé cíle ovlivňují docházku, pravidla, celý chod volnočasové aktivity.

Sociální a institucionální kontexty, ve kterém daný kroužek funguje.

Specifika práce s dětskou skupinou, která je odlišná od školní třídy. 

Role a formy vztahů mezi dětmi v takové dětské skupině.

Jaké sociální role lze v kroužku identikovat.

Jak probíhá komunikace a jaká pravidla má.

Jaké jsou vlastní cíle lektora, vnímaný smysl.

Jaké složky motivace lektor má.

Jak vnímají výkonové cíle ve vztahu k dětem.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (10.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK