|
|
|
||
|
Předmět představuje reflexivní seminář, věnující se různým psychologickým a sociálním aspektům volnočasových aktivit, kterým se studenti věnují. Vychází z představy, že je žádoucí, aby studenti představovali komplexnější osobnosti, aby byli aktivní ve svém okolí a jejich zapojení do spolkové, zájmové, kulturní činnosti není jen okrajovým aspektem, ale důležitou složkou jejich profese, která pomáhá jejich autoritě, zkušenosti a komunikaci se světem mimo školu. Důraz je položen na dialogický a reflexivní charakter a předpokládá se, že studenti, kteří si předmět vyberou, již nějakou zkušenost s volnočasovými aktivitami mají.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (12.02.2024)
|
|
||
|
Cílem předmětu je prohloubit porozumění kontextu, cíli a sociálním aspektům vedení volnočasových aktivit pro studující, kteří již mají nějaké zkušenosti s vedením volnočasových aktivit prostřednictvím kolektivního dialogu a reflexe těchto zkušeností. Výsledkem učení je 1. prohloubit porozumění institucionálnímu, organizačnímu a sociokulturnímu kontextu konkrétních volnočasových aktivit studentů 2. prohloubit porozumění cílům, ke kterým jsou konkrétní volnočasové aktivity zaměřené v jejich pestrosti a situační zakotvenosti 3. prohloubit porozumění aspektům sociální dynamiky kolektivů, které jsou pro volnočasové aktivity specifické, jako jsou věkově smíšené skupiny, zájmové skupiny, role kamarádství ve skladbě skupiny a podobně. 4. prohloubit porozumění vrstvám lektorské identity a motivace, hranice mezi lektorem a účastníky. Tyto výsledky jsou prověřovány průběžně protřednictvím dialogu v seminářích a seminární práce v rozsahu 2 ns, kde si studenti vybírají jednu ze tří možností: Mikrosituace, Rozhovor s kolegou, Sebereflexivní úvaha nad konkrétním problémem. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
|
ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004 (Originál 1954). DOHNALOVÁ, M., Financování organizované občanské společnosti v České republice (s. 144-165). In 2010. ISBN 978-80-7367-681-0. DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-856-0338-1. FRIČ, P. - POSPÍŠILOVÁ, T. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v České republice na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9. GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0. HAVRDOVÁ, Z. – ŠMÍDOVÁ, O. – ŠAFR, J. – ŠTEGMANNOVÁ, I. a kol. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2011. ISBN 978-80-87398-15-9 POSPÍŠILOVÁ, T. Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků, Lidé města, vol. 12, no. 1, s. 109-133. ISSN 1212-811. SKOVAJSA, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676810. SYNKOVÁ, H. Legitimizace a profesionalizace romské nevládní organizace v České republice. Disertační práce. Praha: Katedra Etnologie FFUK, 2011. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
|
V kurzu se zaměřujeme na tři relativně konkrétní témata, kterých si mají studující všímat během praxí. Témata jsou rozdělena do tří bloků: 1) Cíle a kontext kroužku (např. míra orientace na výkon a soutěž versus odpočinek a osobnostní rozvoj, nastavení docházky, dobrovolnost, formalizace pravidel, socio-kulturní zázemí zúčastněných dětí, role úhrady kroužku atd.), 2) Skupinová dynamika (např. role kamarádství při vstupu do kroužku, vrstevnická komunikace, fluktuace, způsoby řešení konfliktů, genderově vyvážené kroužky a kroužky pouze s dívkami/chlapci, věkově smíšené skupiny atd.), 3) Lektorská role (např. lektorská identita, osobní cíle, hranice, pochybnosti, srovnání role lektora-učitele-kamaráda aj.). S těmito stručnými výstupy a svými úvahami přichází studenti na semináře. Na závěr kurzu předloží stručnou esej v rozsahu 2 normostran, kdy si vyberou jedno ze tří témat Mikosituace, Rozhovor s kolegou, Sebereflexivní úvaha. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (15.01.2024)
|
|
||
|
Studijní opory jsou k dispozici na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8373. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
|
Studující mají být schopni reflektovat: Rozmanitost cílů, ke kterým různé volnočasové aktivity vedou. Jak tyto různé cíle ovlivňují docházku, pravidla, celý chod volnočasové aktivity. Sociální a institucionální kontexty, ve kterém daný kroužek funguje. Specifika práce s dětskou skupinou, která je odlišná od školní třídy. Role a formy vztahů mezi dětmi v takové dětské skupině. Jaké sociální role lze v kroužku identifikovat. Jak probíhá komunikace a jaká pravidla má. Jaké jsou vlastní cíle lektora, vnímaný smysl. Jaké složky motivace lektor má. Jak vnímají výkonové cíle ve vztahu k dětem. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (10.10.2024)
|
