PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Orientační praxe s reflexí - OPBZ1P001B
Anglický název: Orientation Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 28 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Anotace -
V průběhu semestru studenti navštíví různá zařízení: základní školu - 1. a 2. stupeň, různé typy středních škol a seznámí se s reálnými podmínkami pedagogické praxe. Při návštěvách škol a vyučovacích hodin si studenti pořizují písemné záznamy o průběhu praxe. Praxe je zakončena reflexním seminářem. S podrobnostmi o průběhu praxe a s konkrétními metodickými pokyny budou studenti seznámeni garantem praxí před jejím zahájením. O konkrétních podmínkách je možné se informovat u garanta/učitele paralelní skupiny.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Cíl předmětu

Cíle předmětu:

Studující prokáží znalosti vzdělávacího systému České republiky, charakterizují odlišnosti jednotlivých stupňů a druhů škol a školských zařízení včetně jejich zřizovatelů.

Zaznamenají  a analyzují pozorované výchovně-vzdělávací situace a diskutují o nich.

Výsledky učení v tematických oblastech:

1.      Studující interpretuje zkušenosti z návštěv jednotlivých školských zařízení v předmětu Orientační praxe s reflexí pro další studium.

2.      Na základě získaného přehledu o různých typech škol a školských zařízení dokáží studující popsat jejich specifika.

3.      S využitím zpracovaných pozorovacích archů dokáží studující na reflektivním semináři argumentovat různé pedagogické situace v nich zaznamenané.

4.      Na základě získaných informací během praxe studující vysvětlí činnost školního poradenského pracoviště a jednotlivých členů (výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog)

 

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
Deskriptory
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro udělení zápočtu je nutná účast na úvodním a závěrečném semináři, 100 % docházka do jednotlivých školských zařízení a zpracování a odevzdání písemných reflexí z náslechů ve formě portfolia. 

Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

MUSILOVÁ, M. (2004). Individuální praxe - metodika a cvičebnice. Olomouc: Univerzita Palackého.

MUSILOVÁ, L.; MUSIL, J. (2001). Asistentská praxe. Olomouc: Univerzita Palackého.

ŠVEC, V.; FILOVÁ, H.; ŠIMONÍK, O. (2000). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.

 

Webové stránky škol a školských zařízení, která budou v rámci Orientační praxe navštěvována.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Sylabus -

Student vykoná praxi v rozsahu jednoho semestru (celkem 60 hodin činností za semestr):

2 hodiny úvodního semináře

4 hodiny závěrečného reflektivního semináře

18 - 20 hodin hospitační a reflektivní činnosti ve škole

34 - 36 hodin samostatné práce a plnění úkolů (vyplňování pozorovacích archů a tvorba portfolia, které bude prezentováno na závěrečném reflektivním semináři), včetně samostudia

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8014

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Výsledky učení

Studující:

  • Charakterizuje vzdělávací systém ČR, jeho jednotlivé stupně a jejich funkci.
  • Popíše školská zařízení, která navštívil a vysvětlí jejich specifika.
  • Na třech příkladech škol porovná výukové cíle a vzdělávací programy.
  • Vysvětlí funkci školského poradenského zařízení na dané škole.
  • Popíše průběh hospitační praxe a na závěrečném semináři vysvětlí význam orientační praxe pro profesní život.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK