|
|
|
||
Předmět úzce navazuje na znalosti získané ze somatologie, pediatrie. Seznamuje studenty se zásadami předlékařské laické první pomoci. Důraz je kladen zejména na praktický nácvik běžných úkonů prováděných v rámci laické první pomoci a na zvládnutí techniky při kardiopulmonální resuscitace, nejčastějších úrazech a onemocnění. Zvláštní pozornost je věnována specifickým postupům při poskytování první pomoci dětem různých věkových kategorií.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, které jim umožní s jistotou poskytovat rozšířenou laickou první pomoc a naučit je vyvarovat se nejčastějších chyb při poskytování první pomoci. Student dokáže aplikovat znalosti a dovednosti při záchraně života. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí a dovedností. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 113 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 19 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin, seminární práce 15 hodin. Příprava na zápočtový test 30 hodin. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
|
|
||
Bernatová, E. & et. al. (2017). První pomoc není věda. Praha: Český červený kříž. Fiala, M. & Vilášek, J. (2010). Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. Kolektiv autorů (2017). Základy první pomoci. Praha: Český červený kříž. Hanušová, J. (2014). Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. (2014). Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. Pre-medical first aid competencies of selected students at the Faculty of Education, Charles University. Krakow InDebata Edukacyjna, 9, 2016/2017, 92 – 100. Malá, L.& Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Vydání první. Praha: Vyšehrad. Petržela, M. (2016). První pomoc pro každého.Praha: Grada Publishing. Zdravotník zotavovacích akcí. (2017). Praha: Český červený kříž. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Požadavky pro splnění zápočtu: - V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. - Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %). Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
|
|
||
1. První pomoc - definice předlékařské první pomoci, cíle, priority, pravidla. Výkonné týmy integrovaného záchranného systému. 2. Základní vyšetření a životní funkce – praktický nácvik. 3. Praktický nácvik život zachraňujících výkonů, platné guidelines. 4. První pomoc při zástavě krvácení, včetně ošetření ran – praktický nácvik první pomoci. 5. První pomoc při nejčastějších školních úrazech – praktický nácvik první pomoci. 6. Prevence úrazů. Kniha úrazů. Praktický nácvik. 7. Nácvik základní obvazové techniky. 8. Úrazy způsobené teplem a chladem. Poranění elektrickým proudem. Kolapsové a šokové stavy. Poranění zvířetem. 9. První pomoc u vybraných onemocnění. 10. Simulace úrazů a nácvik jejich ošetření v rámci první pomoci. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Kurz: Kurz předlékařské první pomoci (cuni.cz) heslo: help2022 Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
|