Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.04.2023)
Předmět poskytuje právní povědomí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Nezbytným základem je znalost zejména institutů rodinného práva, které souvisí se sociálně-právní ochranou dětí. Nejsou opominuty ani související právní instituty v oblasti občanského, pracovního, medicínského a trestního práva či vztah k sociální police či sociální pedagogice. Těžiště spočívá v řešení praktických otázek a v rozboru konkrétních situací.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (09.09.2023)
The course provides legal awareness in the field of social and legal protection of children. An essential basis is the knowledge of family law institutes related to the social and legal protection of children. Related legal institutes in the field of civil, labour, medical and criminal law or the relationship to the social police or social pedagogy are not neglected. The focus lies on solving practical issues and analysing specific situations.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.04.2023)
Cílem předmětu je poskytnout právní povědomí v sociálně-právní ochraně dětí a o možnostech fungování interdisciplinární spolupráce při ochraně dětí. Student je schopen určit, jakou formu sociálně-právní ochrany lze dítěti poskytnout.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (09.09.2023)
Theaim of the courseistoprovide legal awareness in the social and legal protection of children andabout the possibilities of interdisciplinarycooperationintheprotectionofchildren.Thestudentisabletodeterminewhatformofsocialandlegalprotectioncanbeprovidedto the child.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (09.09.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 25 minut, na 1 cvičení 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Příprava na zkoušku 35 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (14.09.2019)
Bechyňová, V. & Konvičková, M. (2011). Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál.
Hanušová, J. (2016). Pomáhající instituce pro ohrožené děti. In Integrace a inkluze ve školní praxi, květen, III, 9, 20-23.
Hanušová, J. (1017) Péče o děti bez rodiny nebo o děti, které nemohou být z různých důvodů vychovávány ve vlastní rodině - II. díl. In Integrace a inkluze ve školní praxi, duben, IV, 8, 26-27.
Hanušová, J. (2017). Péče o děti bez rodiny nebo o děti, které nemohou být z různých důvodů vychovávány ve vlastní rodině - I. díl. In Integrace a inkluze ve školní praxi, březen, V, 7, 27-30.
Hanušová, J. & Hanuš, P. (2007). Child protection through interdisciplinary cooperation. Journal of health science management and public haelth, 1, 93-96.
Janků, M. & et al. (2016). Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha: C.H. Beck.
Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. & et. al. (2010). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál.
Matoušek, O. & et. al. (2013). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.
Matoušek, O. & Pazlarová, H. (2016). Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
Pemová, T. & Ptáček, R. (2012). Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, v platném znění.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (17.09.2023)
Student/studentka bude připuštěn/a ke zkoušce pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %.
Zkouška má dvě části: - úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky.
- ústní rozprava k testu.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.04.2023)
1. Metody a etapy sociální práce. Dobrovolnická práce. 2. Případová práce - komunikace s klientem, problémy řešení v případové práci. Sociální poradenství, pomoc, vedení poradenského rozhovoru. 3. Mediace - metoda mediace, role a dovednosti mediátora. 4. Streetwork - pojem a historie streetworku, cílové skupiny a formy práce streeta. 5. Seznámení s problematikou sociálně-právní ochrany dětí, aplikace Úmluvy o právech dítěte. 6. Poskytování sociálně-právní ochrany dětí. 7. Problematika náhradní (rodinné) péče. 8. Ochrana dětí před rizikovým chováním. 9. Sociálně-právní ochrana dětí a související právní úprava, zejména občanského, pracovního, medicínského a trestního práva. 10. Sociální práce jako profese a profesní etika, hodnoty v sociální práci, etický kodex sociálního pracovník, role sociálního pracovníka, syndrom vyhoření a jeho prevence.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (09.09.2023)
1. Methodsandstagesofsocialwork.Volunteerwork.
2. Case work -communicationwithclient,problemssolvedincasework.Social counseling, help,counselinginterview.
3. Mediation-method of mediation,roleandskillsofmediator.
4. Streetwork-concept and history of streetwork,targetgroupsandformsofstreetwork.
5. Introductionto the problems of socialandlegalprotection of children,application of the ConventionontheRightsoftheChild.
6. Provision of socialandlegalprotectionofchildren.
7. Problemsofsubstitute(family)care.
8. Protectionofchildrenfromriskybehavior.
9. Social and legalprotectionofchildren and relatedlegislation, especiallycivil, labour,medicalandcriminallaw.
10. Social work asaprofession and professionalethics, valuesin social work, code of ethics of social worker, roleofsocialworker,burnoutsyndromeanditsprevention.