PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ochrana člověka za mimořádných událostí - OPBY4P051B
Anglický název: Protection in Emergency
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBY4P033A
Anotace -
V rámci předmětu jsou studentům poskytovány nejnovější teoretické informace týkající se ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí, což je významné pro připravenost pedagogických pracovníků řešit extrémní situace, do nichž se mohou v průběhu své pedagogické praxe dostat.
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (06.09.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je poskytnout studentům nejnovější teoretické informace týkající se ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí. Studet bude na základě získaných tepretický i praktických informací schopen adekvátně reagovat a řešit mimořádné události.
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (08.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 16 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Tvorba seminární práce 20 hodin. Příprava na klasifikovaný zápočet 35 hodin.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. 1. Vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu). Protože je předmět hodnocen 5 kredity, bude pro úspěšné  absolvování předmětu třeba vypracovat i zápočtovou práci na předem domluvené téma a odevzdat jí v předem domluveném termínu.

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky ke klasifokovanému zápočtu.

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín.

 

3. Zápočtový test: úspěšnost v zápočtovém testu (min. 75 %). Je možný jeden řádný termín a dva opravné termíny zápočtového testu.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (11.09.2023)
Literatura

ŠÁNDOR, A. Jak přežít nejen teroristický útok. Praha: AUTREO, 2017

BALABÁN, M. & STEJSKAL, L. . Kapitoly o bezpečnosti. Praha: Karolinum UK, 2010.

KOPECKÝ, M., TILCEROVÁ, E. & ŠIMAN, J.  Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc,.2014.

Bezpečnostní strategie ČR. .Praha: MZV, 2019.

Škola a neštěstí: Jsme připraveni! Metodika pro školy a školská zařízení. on-line [cit. 6.9.2023]. Dostupné z: https://www.bozpinfo.cz/sites/default/files/obsah/super-obsah/mimoradne-situace-ve-skolach-prakticke-rady/soubory/metodikaskolaanestestijsmepripraveni2023.pdf

ANTUŠÁK, E. & VILÁŠEK, J. Základy teorie krizového managementu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. 

BERANOVÁ, E. & et. al. První pomoc není věda. Praha: Český červený kříž, (2017).

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (06.09.2023)
Požadavky ke zkoušce -

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. Vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu). Protože je předmět hodnocen 5 kredity, bude pro úspěšné  absolvování předmětu třeba vypracovat i zápočtovou práci na předem domluvené téma a odevzdat jí v předem domluveném termínu.

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky ke klasifokovanému zápočtu.

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín.

 

3. Zápočtový test: úspěšnost v zápočtovém testu (min. 75 %). Je možný jeden řádný termín a dva opravné termíny zápočtového testu.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (11.09.2023)
Sylabus -

Přehled výukových témat:

1. Vymezení pojmu „mimořádné události“ a jejich rozdělení.

2. Úloha státu při řízení vybraných mimořádných událostí.

3. Základní pokyny pro obyvatelstvo v případě mimořádné události.

4. Popis, příčiny, důsledky a ochrana člověka před u mimořádnými událostmi přírodního charakteru.

5. Popis, příčiny, důsledky a ochrana obyvatelstva před mimořádnými událostmi antropogenními.

6. Popis, příčiny, důsledky a ochrana obyvatelstva před mimořádnými událostmi způsobenými radiací.

7. Popis, příčiny, důsledky a ochrana obyvatelstva před teroristickým útokem.

8. Základní předlékařská první pomoc v případě mimořádné události.

9. Nejčastější mimořádné události ve škole a jejich řešení.

10. Činnost Integrovaného záchranného systému (po domluvě odborná stáž ve spolupráci s GŘ HZS).

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (06.09.2023)
Výsledky učení

- Studující definuje pojem „mimořádná událost“ a popíše možnosti jejího vzniku.

- Studující definuje základní pojmy vztahující se k mimořádným událostem.

- Studující vysvětlí úlohu státu v řízení za mimořádných událostí.

- Studující vyjmenuje a seřadí základní úkony ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí a vysvětlí za jakých podmínek a jak mohou být provedeny.

- Studující určí signál všeobecné výstrahy a vysvětlí, jak se zachová při jeho zaznění.

- Studující vyjmenuje obsah evakuačního zavazadla.

- Studující vyjmenuje druhy hasících přístrojů a vysvětlí, který přístroj se používá, za jakých okolností.

- Studující systematicky popíše, jak se zachová v případě požáru, povodně, vichřice, bouřky, dopravní nehody a teroristického útoku, pokud je se třídou v budově školy a v přírodě.

- Studující uvede příklady školních dokumentů, které mají souvislost s ochranou za mimořádných událostí a bezpečností a ochranou zdraví při práci.

- Studující vyjmenuje základní úkony předlékařské první pomoci u vybraných zranění (bezvědomí, krvácení, poranění dolní a horní končetiny, alergické reakce, poranění oka, tonutí, dušení, infarktu myokarku, přehřátí organismu) a diskutuje případné rozdíly v poskytování předlékařské první pomoci u dětí předškolních a mladšího školního věku a dětí staršího školního věku a dospělých.

- Studující dle získaných znalostí navrhne aktivity na jednu vyučovací hodinu s tématem Ochrana za mimořádných událostí pro žáky druhého stupně ZŚ.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK