PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe z výchovy ke zdraví s reflexí - OPBY4P042A
Anglický název: Practice of Education towards Healthwith Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 18 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
PhDr. Alena Thorovská
Vyučující: Mgr. Petr Mácha
Prerekvizity : OPBY4P012A, OPBY4P023A
Je prerekvizitou pro: OPBY4P053C, OPBY4P062B
Anotace
Z odborného hlediska předmět navazuje na již absolvované předměty, které vhodně prakticky doplňuje a rozvíjí. Má charakter odborný, motivační a socializační. Studenti se seznamují ve vybraných školách, školských a dalších zařízeních s podporou zdraví.
Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (20.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je prohloubit kompetence studentů v bakalářském studiu oboru výchova ke zdraví se silným motivačním akcentem na povolání, ve kterých se mohou uplatnit absolventi tohoto studia. Studující prokáže znalosti implmentace výchovy ke zdraví v kurikulu, analyzuje výukovou jednotku z hlediska výchovy ke zdraví, naplánuje, realizuje a reflektuje mikrovýstup ve výuce.

Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (20.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodiny, práce se studijními materiály (za celý semestr) 12 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 16 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.

Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na seminářích, realizace mikrovýstupu, průběžné plnění úkolů v zadaných termínech v plném rozsahu, společná reflexe praxe na semináři.

Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (20.09.2024)
Literatura

Havlínová, M., kopřiva, P., & a kol. (2011). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.

Kaplánek, M. a kol. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.

Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.

Matoušek, O. a kol. (2014). Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál.

Nejedlá, M, a kol. (2015). Škola podporující zdraví. Univerzita Karlova, 1.lékařská fakulta Klinika adiktologie.

Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.

Vodáčková, D. a kol. (2012). Krizová intervence. Praha: Portál.

https://www.podporainkluze.cz

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Sylabus -

Přehled výukových témat:

1. Aktivity ve volnočasových zařízeních, školních klubech, komunitních centrech, rodinných a mateřských centrech, pro utváření zdravotní gramotnosti.
2. Návštěva školských zařízeních 
3. Implementace výchovy ke zdraví a bezpečí.
4. Spolupráce školy a dalších subjektů při řešení syndromu rizikového chování.
5. Reflexe praxe.

Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující

- uvede příklady implementace výchovy ke zdraví v kurikulu, vhodně použije základní terminologii

- uvede příklady rizik ohrožujících pohodu a zdraví ve škole, navrhne příklady preventivních opatření

- analyzuje vybranou výukovou jednotku z hlediska podpory zdraví

- analyzuje a s oporou o argumenty diskutuje vybranou strategii podpory zdraví z pohledu školy či školského zařízení

- uvede příklady spolupráce školy a dalších subjektů v oblasti podpory zdraví a zhodnotí jejich význam

- naplánuje a realizuje mikrovýstup ve výuce v oblasti výchovy ke zdraví, navrhne alterace

Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK