|
|
|
||
Předmět poskytuje studentům základní poznatky o živinách obsažených v poživatinách, o složení potravin rostlinného i živočišného původu, o příjmu energie výživou a jejím využití v organismu. U jednotlivých živin jsou zmíněny i jejich základní metabolické pochody v organizmu.
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (21.01.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je objasnit studentům základními pojmy z oblasti výživy, seznámit je s hlavními složkami poživatin, jejich metabolickými pochody v organismu, se zásadami správné výživy, racionální výživy a výživovými zvyklostmi. Podat základní informaci o chorobách plynoucích z nesprávného způsobu stravování i některých metabolických onemocněních. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (21.01.2022)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 18 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 16 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (04.01.2022)
|
|
||
KOPEC, K. Zelenina ve výživě člověka. Praha: Grada, 2010. KUDEROVÁ, L. Nauka o výživě pro střední hotelové školy a veřejnost. Praha: Fortuna, 2010. KUNOVÁ, V. Zdravá výživa. Praha: Grada, 2011. MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ. Víš, co jíš. 2018. Dostupné z: http://www.viscojis.cz/ PÁNEK, J., POKORNÝ, J. & DOSTÁLOVÁ, J. Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT Praha, 2007. PEČ, P. a PEČOVÁ, D. Učebnice středoškolské chemie a biochemie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2011. Referenční hodnoty pro příjem živin. Praha: Společnost pro výživu, 2012 PELCLOVÁ, D. Zdravá školní svačina, aneb, Uzdravme svůj školní automat i bufe. Praha: Karolinum, 2014. POUROVÁ, V. a A. JAKEŠOVÁ. O výživě. Praha: Pointa, 2019. ISBN 978-80- 88335-68-9. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (21.01.2022)
|
|
||
Vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu a s ohodnocením - úkol SPLŃEN. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo úkoly nebudou vypracovány v požadované kvalitě (budou mít hodnocení nesplněno), nebude student připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky ke zkoušce, a tudíž si bude muset předmět opakovaně zapsat v dalším roce!! Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený termín. Úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %, otevřené i uzavřené otázky) a následná rozprava k písemnému testu. Student má na úspěšné absolvování zkoušky celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné). Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
1. Repetitorium ze somatologie (vybrané kapitoly). Základní terminologie používaná ve výživě. 2. Funkce stravy. Strava jako zdroj energie. Strava jako zdroj vody. Úloha vody v organismu. 3. Význam bílkovin ve výživě, jejich trávení a biochemická přeměna v lidském organismu. 4. Význam sacharidů ve výživě, jejich trávení a biochemická přeměna v lidském organismu. 5. Význam lipidů ve výživě, jejích trávení a biochemická přeměna v lidském organismu. 6. Minerální látky a stopové prvky. 7. Vitaminy. 8. Další prospěšné složky stravy. Zvyšování výživové hodnoty stravy. 9. Alternativní způsoby stravování, důvody a vhodnost tohoto stravování pro děti a mládež. 10.Výživová doporučení pro obyvatele ČR. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.01.2023)
|
|
||
Student bude schopen definovat základní pojmy související s výživou člověka (např. makroživiny, mikroživiny, energetická bilance). Student popíše funkci hlavních živin a jejich význam pro lidské tělo. Student bude schopen použít odborné termíny při analýze složení stravy a hodnocení nutričních hodnot. Student bude schopný komunikovat výživové informace přesně a srozumitelně s odborníky i laiky. Student vysvětlí principy trávení a metabolismu v lidském těle. Student bude mít znalosti o základních biochemických procesech, jako je glykolýza, beta-oxidace tuků, močovinový cyklus. Student bude rozumět, jak tyto procesy přispívají k energetické bilanci a správné funkci organismu. Student vyhodnotí dopad životního stylu na kvalitu stravování a naopak. Student bude mít přehled o základních minerálních látkách a vitamínech a jejich funkcích v těle. Student bude rozumět důsledkům nedostatku nebo nadbytku jednotlivých vitamínů a minerálů. Student bude mít přehled o různých alternativních způsobech stravování (vegetariánství, veganství, keto dieta apod.). Student bude rozumět výživovým aspektům těchto diet a jejich vlivu na zdraví. Student kriticky zhodnotí různé výživové směry (např. veganství, nízkosacharidová dieta) z hlediska jejich zdravotních dopadů. Student posoudí vliv potravinářského průmyslu a reklamy na výživové návyky společnosti. Student se zapojí do diskuze o etických aspektech spojených s výrobou a spotřebou potravin. Student analyzuje na základě informací na obale poživatiny složení vybraných potravin a jejich vliv na zdraví člověka. Student posoudí kvalitu informací o výživě, které jsou dostupné veřejnosti (např. internetové články, reklamní sdělení). Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (23.01.2025)
|