|
|
|
||
Předmět je úvodem do studia oboru výchova ke zdraví a interdisciplinárně pojaté zdravotní gramotnosti. Seznamuje s cíli a strukturou oboru, zprostředkovává základní terminologický aparát v oblasti podpory zdraví a zdravotní prevence. Akcentován je vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Důraz je kladen zejména na hodnotovou orientaci výchovy ke zdraví a na posilování odpovědnosti občanů za jejich zdraví.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu zájmu o problematiku výchovy ke zdraví a zdravotní prevenci, a to nejen v národních intencích. Student rozvíjí své kompetence v péči o zdraví. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí souvisejících s měnícími se trendy v oblasti zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin. Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví: Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing. HAVLÍNOVÁ, M. a kol. (2006). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál. HOLČÍK, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita. MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing. MARKOVÁ, M. (2012). Determinanty zdraví. Brno: NCONZO. MASTILIAKOVÁ, D. (2007). Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: IPDVPZ. MÜLLEROVÁ, D. a kol. (2014). Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum. ZVÍROTSKÝ, M. (2010). Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle dle zadání jednotlivých vyučujících. Zápočet bude udělen za splnění všech dílčích úkolů od jednotlivých vyučujících. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.08.2024)
|
|
||
1. Výchova ke zdraví. 2. Péče o zdraví v kontextu školství. 3. Zdraví člověka v holistickém pojetí a jeho determinanty. 4. Ekvita ve zdraví a koncept zdravotního potenciálu. 5. Úvod do teorie zdravotní gramotnosti, modely zdravotní gramotnosti. 6. Zdraví v národních a mezinárodních dokumentech, Zdraví 21. 7. Podpora zdraví - prevence předcházení zdravotních rizik spojených s rizikovým chování. 8. Výživa v kontextu výchovy ke zdraví. 9. Kurikulum podpory zdraví ve škole a související oblasti vzdělávání. 10. Hygiena, epidemiologie a veřejné zdravotnictví. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující - definuje zdraví a uvede příklady situací, které jsou rizikem pro zdraví člověka. Vyjmenuje deskriptory zdraví. - zváží plusy a mínusy ve vývoji výchovy ke zdraví, - definuje pojem zdravotní gramotnost a rozliší tři její základní úrovně; u každé z nich uvede konkrétní projevy (ne)dosažení příslušné úrovně zdravotní gramotnosti, - vysvětlí rozdíl mezi holistickými a redukcionistickými přístupy k lidskému zdraví; argumentuje ve prospěch holistických (systémových) přístupů, - posoudí možné souvislosti mezi zdravotním stavem a zdravotní gramotností jedince, resp. zdravotní gramotností populace, - uvede příklady různých individuálních i společenských (socio-ekonomických) důsledků nedostatečné zdravotní gramotnosti lidí, - objasní koncept zdravotního potenciálu a uvede jej do souvislostí s konceptem kvality života, - na konkrétních příkladech ukáže nejdůležitější pedagogické souvislosti rozvoje zdravotní gramotnosti, - argumentuje ve prospěch systematického posilování zdravotní gramotnosti populace, zejména s ohledem na úlohu školy - definuje základní pojmy z výživy (např. strava, dieta, pochutina, potravina, lahůdka, racionální strava, alternativní stravování, výživová doporučení), - diskutuje úlohu životního stylu ve vztahu k rizikům poškození zdraví. Uvede příklady civilizačních chorob, které mají spojitost s nesprávným životním stylem, - definuje základní pojmy týkající se prevence rizikového chování. Uvede příklady primární, sekundární a terciární prevence rizikového chování, - vysvětlí úlohu protektivních faktorů v podpoře prevence rizikového chování. Uvede příklady rizikových a protektivních faktorů, - vysvětlí rozdíl mezi pojmy závislost a patologická závislost, popíše rizika spojená s výskytem patologické závislosti, - diskutuje a aplikuje znalosti z dokumentu Zdraví 21, Zdraví 2030 a dalších kurikulárních dokumentů souvisejí se zdravím a zdravotní gramotností do běžného života, - popíše své role v rámci týmových projektů, zamyslí se nad dynamikou spolupráce a určí strategie pro zlepšení týmové práce v budoucím vzdělávacím prostředí, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související s hygienou a epidemiologií, uvede konkrétní příklady primární, sekundární a terciární prevence ochrany zdraví před injekčním onemocněním, - vyjmenuje zásady pro očkování, uvede příklady nemocí, proti kterým se očkují děti a dospělé osoby v rámci povinného očkování, - uvede základní právní normy, které souvisejí s očkováním a ochranou zdraví, - vyjmenuje na konkrétních příkladech patogeny, které mohou vyvolat respirační, alimentární, dětská, kožní onemocnění a zoonózy, - argumentuje ve prospěch posilování všech složek zdraví a výchovy ke zdraví. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|