Předmět přináší vhled do teoretického zázemí pohybových aktivit u různých druhů zdravotních oslabení. Má motivační charakter pro hlubší studium dané problematiky, rozvíjí vztah k pohybovým aktivitám a sportu. Poskytuje základ pro výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových činností podporujících zdraví.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
The purpose of this subject is to provide an overall clarification of relationships between physical activities and basic aspects of health (from the holistic perspective); to promote physical activities and subsequently submit different varieties of practical strategic actions to promote health. Such actions should lead to discourage the health-endangering behaviour. The importance of physical activities for children and teenagers (such as leisure time activities) is therefore highlighted in order to prevent health disorders, cope with auto-destructive behaviour, deal with situations that may expose the children to addiction, etc. The subject illustrates the research results related to the health condition of population, especially the children. In connection with anatomy and physiology, the subject explains the physiology of load (the response of body systems to the physical load), the relationship between physical activities and nutrition (causes and consequences of children´s obesity, mental anorexia, and bulimia), the principles of conditioning; physical activity and somatic and mental development of an individual.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je získání přehledu a uvedení do teoretického zázemí pohybových aktivit u různých druhů oslabení v širších souvislostech filozofických, společenských i z hlediska životního stylu člověka jako jednotlivce.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
The course introduces the theoretical background of physical activities for different types of health impairments. It has motivating character for deeper study of the issue, developing a relationship to physical activities and sports. It provides the basis for training, lecturing and consulting on issues of implementation of lifelong physical activities promoting health.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Literatura -
Základní:
BARTŮŇKOVÁ, S. Fyziologie člověka a tělesných cvičení. Praha : Karolinum, 2006. 285s. ISBN 80-246-1171-6
DOBEŠ, M.; DOBEŠOVÁ, P. Základy zdravotního cvičení. Havířov : DOMIGA, 2006.
JANSA, P. Pedagogika sportu. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012, 226 s. ISBN 978-80-246-2026-8.
JANSA, P. Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám a sportu. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014, 116 s. ISBN 978-80-246-2444-0.
KLESCHT, V. 5 pilířů zdravého života. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 176 s. ISBN 978-80-251-2149-8.
KREJČÍK, V. Dejte šanci pohybu. Vyd. 1. V Praze: Ikar, 2007, 159 s. ISBN 978-80-249-0828-1.
MARCUS, B.H.; FORSYTH, L.H. Psychologie aktivního způsobu života: Motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-654-4
NEUMANN, D. Dítě s diabetem v kolektivu dětí: glosy pro učitele, vychovatele a trenéry. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013, 71 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-2935-3.
SYSLOVÁ, V. aj. Zdravotní tělesná výchova, II. část - zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha : ČASPV, 2003
Doporučená: HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2. rozš. vyd. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3
MÜLLEROVÁ, A. Wellness jako životní styl. 1. vyd. Brno: ERA, 2008, 129 s. Zdravá rodina (ERA). ISBN 978-80-7366-134-2.
RYCHLÍKOVÁ, E. Hodnocení vlivů na zdraví - Health Impact Assessment (HIA) pro strategické hodnocení vlivů na životní prostředí (SEA). Praha: Státní zdravotní ústav, 2006, 93 s. ISBN 80-707-1263-5.
ŠAUEROVÁ, M.; ŠPAČKOVÁ, K.; NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: Komplexní péče o děti se SPUCH. 1.vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZVÍROTSKÝ, M. Zdravý životní styl. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 52 s. ISBN 978-80-7290-661-1.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Základní:
BARTŮŇKOVÁ, S. Fyziologie člověka a tělesných cvičení. Praha : Karolinum, 2006. 285s. ISBN 80-246-1171-6
DOBEŠ, M.; DOBEŠOVÁ, P. Základy zdravotního cvičení. Havířov : DOMIGA, 2006.
JANSA, P. Pedagogika sportu. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012, 226 s. ISBN 978-80-246-2026-8.
JANSA, P. Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám a sportu. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014, 116 s. ISBN 978-80-246-2444-0.
KLESCHT, V. 5 pilířů zdravého života. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 176 s. ISBN 978-80-251-2149-8.
KREJČÍK, V. Dejte šanci pohybu. Vyd. 1. V Praze: Ikar, 2007, 159 s. ISBN 978-80-249-0828-1.
MARCUS, B.H.; FORSYTH, L.H. Psychologie aktivního způsobu života: Motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-654-4
NEUMANN, D. Dítě s diabetem v kolektivu dětí: glosy pro učitele, vychovatele a trenéry. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013, 71 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-2935-3.
SYSLOVÁ, V. aj. Zdravotní tělesná výchova, II. část - zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha : ČASPV, 2003
Doporučená: HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2. rozš. vyd. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3
MÜLLEROVÁ, A. Wellness jako životní styl. 1. vyd. Brno: ERA, 2008, 129 s. Zdravá rodina (ERA). ISBN 978-80-7366-134-2.
RYCHLÍKOVÁ, E. Hodnocení vlivů na zdraví - Health Impact Assessment (HIA) pro strategické hodnocení vlivů na životní prostředí (SEA). Praha: Státní zdravotní ústav, 2006, 93 s. ISBN 80-707-1263-5.
ŠAUEROVÁ, M.; ŠPAČKOVÁ, K.; NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: Komplexní péče o děti se SPUCH. 1.vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZVÍROTSKÝ, M. Zdravý životní styl. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 52 s. ISBN 978-80-7290-661-1.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky pro ukončení předmětu:
Seminární práce- termín odevzdání do 5.12.2021 do 21,00 hod. (elektronicky)
Seminární práci vložit do šablony pro BP
Téma: výběr libovolného oslabení, nemoci, úrazu zpracovat teoretická východiska a navrhnout pohybové aktivity a cvičení. Formální požadavky v souladu s normou.
Rozsah seminární práce je do 7 stran textu.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Requirements for completing the course:
Seminar work - deadline for submission by 5.12.2020 (electronically) to Google Classroom fpfjqq2
Insert the seminar work into a template for BP
Topic: selection of any impairment, illness, injury elaborate theoretical background and design physical activities and exercises. Formal requirements in accordance with the standard. Paste to GC fpfjqq2 by 5.12.2020 by 21.00
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Sylabus -
1. Sportovně pohybové aktivity
2. Význam včasného a soustavného rozvoje pohybových schopností
3. Motivace k pohybové aktivitě a sportovním činnostem.
4. Zdravotní aspekty pohybových aktivit
5. Složky vhodného pohybového režimu s preventivním účinkem, rizika vzniku onemocnění (oběhových, metabolických aj.) u osob s nižší pohybovou aktivitou.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
1. Sports and physical activities
2. The importance of timely and continuous development of motor skills
3. Motivation for physical activity and sports activities.
4. Health aspects of physical activities
5. Components of a suitable exercise regime with a preventive effect, risks of diseases (circulatory, metabolic, etc.) in people with lower physical activity.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)