|
|
|
||
(každý z bloků předpokládán na 1-3 přednášky) 1. Osvícenský výklad náboženství, žijící v našem rozumění – samozřejmost předpokladu subjektu a objektivity; domov jako střed světa předvědeckých společenství („my“) – formální struktura jejich žitého světa; jejich nenáboženskost; „my“ a „oni“, „naše“ a „cizí“; 2. Židé – čtení a výklad vybraných textů z Tóry; 3. náboženství jako zpětný sebevýklad společenství inkorporujících teoretický postoj a idealizaci – „vědecká náboženství“, tj. náboženství vyžadující teologii jako vědu o sobě samých; souvislost s proměnou „světa“ na universum – imperialismus Evropy – víra-naděje-láska: vůle a ordo pohlcující platonismus Aurelia Augustina – objev subjektivace: „vnitřní člověk“ – časovost; jsoucnost = creatio; 4. křesťanství – čtení a výklad vybraných textů z Nové smlouvy – vztah k času; katolicismus a pravoslaví – rozdíly jejich trinitologie; nový vztah mezi věděním a míněním (vírou) – časnost-věčnost – dogmatika všeobecných koncilů a zasuté vědění o rozdílu mezi žitou zvěstí a jejím zvědečtěním; 5. islám – čtení a výklad vybraných textů z Koránu – vztah k času; 6. pád aristotelsko-ptolemaiovského výkladu „světa“; první a druhá reformace; Descartova metafysika jako pokračování metafysiky křesťanské – novověká věda teologií příčin; Feuerbach – demytologizace náboženství jeho dedukcí z antropologie; Kierkegaard – křesťanství jako překročení filosofie; Marx – kritika subjektivity a představování; vztah společenskosti a náboženství; odcizení, zvnějšnění, fetišismus; Nietzsche – křesťanské převrácení křesťanství – vůle-věčnost; jev-podstata; nihilismus; 7. druhá příroda jako jeskyně vyššího řádu – mýtus, směna, znak – věda jako producent mýtů vyššího řádu; ekonomie jako teologie trhu; povrchnost mínění, že člověk našeho „nyní“ není náboženský; problém symbolu a obrazu – média a mýtus; paradoxy vznikající pohybem kolonializace a planetarizace – střet universa a subjektivně-relativních světů základem nerozumění Ne-Evropanům – ne-rozumění našemu evropskému „sebe“ v základu tohoto ne-rozumění Jiným.
Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (07.01.2020)
|
|
||
Studenti porozumí horizontalitě výchovy a vzdělání. Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (07.01.2020)
|
|
||
V případě on-line výuky bude výuka realizována v prostředí aplikace MS Teams na tomto odkaze: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YTRlMWZjZGUtNWZiNy00YjhiLWFkN2MtODNkYzc1NTZiZDJl%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2254095480-531f-41a2-a5f6-cab1b93cd9c4%22%7d Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (28.01.2021)
|
|
||
Aktivní účast na semináři a zvládnutí kolokviální zkoušky sestávající z otázek probraných na kurzu. Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (24.02.2021)
|
|
||
RYBÁK, David. Filosofické motivy a pojmy v otázkách studentů občanské výchovy a filosofie. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2020, 85 stran ; 21 cm. ISBN 978-80-7603-223-1. WAARDENBURG, Jacques. Bohové zblízka. Systematický úvod do religionistiky. 1. vyd. Brno: Ústav religionistiky FF MU a Georgetown, 1997. 164 s. ISBN 80-210-1445-8 Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (16.01.2023)
|
|
||
Dialog na kolokviu, týkající se problémů sledovaný na kurzu. Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (24.02.2021)
|
|
||
1. Kritika osvícenského výkladu světa a původu náboženství 11. Otázky Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (07.01.2020)
|