Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost rozvinout úvahy související s pořizováním a rozborem záznamů z praxe. Cílem je osvojit si základní dovednosti práce s videozáznamem vyučovací jednotky, jeho pořizováním a analýzou. Studující nahlédnou na základě této metody vlastní profesní kompetence. Analýza vyučovacích jednotek se zaměří na formování osobního pojetí pojmu správná praxe.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
The aim of the course is to develop personal reflections related to analyses of practice recordings, to gain basic understanding of working with video recording of a lesson, its making and analyses. Based on this method, students will get an insight of personal professional competences. The analyses of a lesson will be focused on personal interpretation of the term good practice.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Odevzdání, prezentace a odborná reflexe okomentovaných videozáznamů pořízených v průběhu semestru.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literatura
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol.: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. MIKOVÁ, M.; JANÍK, T.: Pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat. In ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha : Portál, 2007c, s. 192–201. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: . Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: . UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Požadavky ke zkoušce
Prezentace výběru z vidozáznamů a jejich odborných komentářů pořízených během semestru. Odborná debata.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Sylabus
1. setkání: program předmětu;možnosti a funkce videozáznamu; pravidla natáčení a další práce s videozáznamem; povinnosti účastníků natáčení; rozdělení do pracovních skupin; vymezení témat a termínů
2. rozbor ukázek videozáznamů; sledování povšimnutých informací; srovnání různých pohledů a interpetací
3. videozáznam a výzkum
4. pracovní prezentace pořízených záznamů
5. hodnocení a evaluace záznamů a jejich zpracování
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (02.02.2022)