|
|
|
||
Tento kurz seznamuje studenty s tradičními a aktuálními proudy ve výtvarné výchově a představuje jejich důležité osy. Zabývá se cíli ve výtvarné výchově a jejich kurikulárním zakotvením. Studenti si v průběhu semestru osvojují funkční slovník výtvarné výchovy, učí se rozumět důležitým dokumentům a odborným textům. Studují vybrané texty z teorie výtvarné výchovy. Dotýkají se vymezení některých tradičních teorií ve vymezení typologií tvorby, pojetí krize výtvarného projevu, kreativity, studují problematiku vývoje dětského výtvarného projevu a jeho charakteristické rysy a stádia. Učí se chápat vztah dětské a profesionální výtvarné tvorby, seznamují se s konceptem galerijní edukace.
Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty, na pozadí historického vývoje ve dvacátém století, a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování.Oborová didaktika výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje. Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky. Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy; Kreativita; Vývoj dětského výtvarného projevu; Klíčové problematiky oborové didaktiky; Důrazy současných pojetí oborové didaktiky; Učitelovo pojetí výuky; Galerijní edukace.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
|
|
||
Příprava na výuku : Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 40 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 50 minut Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin
Plnění předmětu Seminární práce: 10 hodin
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
|
|
||
AKtivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů, Zkouška: prokázání osvojení základních didaktických koncepcí a terminologie. Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK, O.,BRÜCKNEROVÁ, K., DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MU, 2015. Str. 361-422. ISBN 978-80-210-7884-0. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
|
|
||
Link na kurz v MS Teams: Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
|