Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která propojuje plošné i prostorové vnímání, navazuje na kurz Základy plošné a prostorové tvorby 1. Je pokračováním setkávání studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické semináře na sebe tematicky navazují, propojují se. Prostorová a objektová tvorba proběhne v ateliéru a v plenéru. V první části kurzu zaměřeném na plošnou tvorbu studenti rozvíjí principy plošné tvorby.Druhá část kurzu je zaměřená na kultivaci v oblasti prostorové a objektové tvorby v ateliéru a také v plenéru. Ateliérová výuka se koncepčně i formálně prolne během prezentace výstavy nebo autorského portfolia studentů, ve kterém hledají vlastní řešení konceptu na aktuálně zadaného téma. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Cílem kurzu je pochopení komplexní funkce plošného a prostorového vyjádření ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace poznatků do přípravy vyučovacích hodin. Cílem kurzu objektové tvorby-plenéru je uplatnit poznatky z předešlé výuky plošné i prostorové tvorby, hledat vztah a postoj k reálnému místu; artikulovat výtvarnou ideu v daném čase a prostoru.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
The course focuses on studio teaching, which connects area and spatial perception, follows the course Basics of Area and Spatial Creation 1. It is a continuation of students' encounters with historical and contemporary trends in fine arts and its subsequent transformation into the pedagogical process. The course is divided into block teaching and is led by two teachers, practical seminars thematically follow each other, they connect. Spatial and object creation will take place in the studio and the open air. In the first part of the course focused on surface creation, students develop the principles of surface creation. The second part of the course is focused on cultivation in the field of spatial and object creation in the studio and also in the open air. Studio teaching blends conceptually and formally during the presentation of the exhibition or the author's portfolio of students, in which they are looking for their solution to the concept on the currently assigned topic. Part of the whole work process is a continuous reflection and self-evaluation of the art process, which also helps to understand the author's work from the position of art teacher. Understanding and placing one's work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution. The course aims to understand the complex function of surface and spatial expression in one's work and the subsequent ability to transform the acquired knowledge and artistic skills into the didactic competencies of the teacher. Transformation of knowledge into lesson preparation. The course-object creation course aims to apply the knowledge from the previous teaching of surface and spatial creation, to look for a relationship and attitude to a real place; articulate an artistic idea in a given time and space.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
28 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
3 hodiny
Příprava na zápočet
21 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991 LODWICK, M.: Obrazy vyprávějí. Mladé letá, Bratislava 2003 FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2004 FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 MACHALICKÝ, J.: Česká kresba XX. století. SČGU Hollar, Praha 1997 LUCIE-SMITH, E.: Art Today. Praha: Slovart, 1996. ISBN 801-85871-97-1 SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha MIRZOEFF N. Jak vidět svět, Praha: Artmap, 2019
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Praktický seminář
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (27.01.2024)
Zápočet
Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
1. Společný úvod- krátké etudy
Plošná tvorba:
2- .5.Práce s tématem krajiny a prostoru
Prostorová tvorba:
5.-11.Práce s tématem krajiny a prostoru
12. Prezentace
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Aktivní účast,seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. V případě pandemických opatření bude upraveno.