PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy plošné a prostorové tvorby I. - OPBV4V012A
Anglický název: Basics of Two-dimensional and Spatial Creation I.
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Korekvizity : OPBV4V011A
Je prerekvizitou pro: OPBV4V022A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout malba_kresba_skripta.pdf skripta MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Anotace -
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která propojuje plošné i prostorové vnímání uměleckého díla. Je prvním představením a setkáním studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické semináře na sebe tematicky navazují, propojují se. V první části kurzu zaměřeném na plošnou tvorbu si studenti osvojí základní principy plošné tvorby, především kresby a malby, začlení ji do teoretického kontextu. Studenti prostřednictvím získaných dovedností rozvíjí schopnost výtvarného vidění, myšlení a vnímání plošného zobrazování.V druhé části kurzu, který je zaměřen na prostorovou tvorbu se studenti věnují zejména základní orientace v prostorové tvorbě, její terminologii a historii oboru. Představení hlavních současných představitelů a směrů. Experimentální poznávání možností práce s prostorem formou jednoduchých cvičení. Zaměří se na poznávání vlastností materiálů, různé způsoby jejich využívání. Ateliérová výuka se koncepčně i formálně prolne během prezentace výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce studentů je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Kurz se celkově zaměřuje na transformaci tacitní znalosti do pedagogické praxe. Cílem kurzu je seznámení se a následné pochopení základních funkcí výtvarného výrazu ve výtvarném umění ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující se orientuje v plošné a prostorové tvorbě.

Studující dovede používat základní výtvarné techniky plošné a prostorové tvorby. 

Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací.

 

Poslední úprava: Tsikoliya Lenka, MgA. (13.09.2024)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
 
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. 
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999 
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 
DEMPSEY, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 
SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 
ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání 

Odkazy:

Rosalind Krauss: Sochařství v rozšířeném poli

Krauss_Rosalind_1979_2011_Socharstvi_v_rozsirenem_poli.pdf (monoskop.org)

Miwon  Kwon: One Place after Another

Kwon_Miwon_One_Place_after_Another_Site-Specific_Art_and_Locational_Identity.pdf (monoskop.org)


Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Tsikoliya Lenka, MgA. (06.10.2024)
Metody výuky

Praktický seminář

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí.  
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.09.2023)
Sylabus

Plošné a protorové etudy na téma krajina.

Poslední úprava: Tsikoliya Lenka, MgA. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Výsledky učení -

●      Studující používá plošné výtvarné techniky (malbu, kresbu).

●      Studující používá prostorové techniky výtvarné tvorby (modelování).

●      Studující charakterizuje základní výtvarné techniky.

●      Studující vytvoří a prezentuje portfolio výtvarných prací, ve kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu.

●      Studující použivá svou výtvarnou tvorbu v rámci didaktického plánování vyučovacích hodin.

 

Poslední úprava: Tsikoliya Lenka, MgA. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK