|
|
|
||
Kurz vede studenty k vytváření meta-náhledu na jejich předchozí zkušenosti z vlastní reflektované tvorby a předchozích teoretických znalostí získaných v průběhu bakalářského studia. V centru zájmu je rozvoj reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy, rozvoj odborného funkčního slovníku oboru, orientace v oborové literatuře, personalizovaná podpora studentek/studentů ve výstavbě jejich vlastních výkladových rámců pro související obsahy didaktického i uměno-vědného portfolia a autorského tvůrčího archivu.
Cílem kurzu je propojit hlavní domény hybridního diskursivního pole výtvarné výchovy (např. současné praxe a teorie umění a kultury, filosofické kontexty, teorie obrazu, vizuální sémiotika, genderové a trans-kulturní přístupy) propojené s aktuálními trendy mezinárodní výtvarné pedagogiky (např. vizuální gramotnost, performativní a kolaborativní projekty). Pojem diskursu, chápaný jako sociálně a historicky proměnlivý prostor výpovědí a sociálních praktik, odkazuje ke konstruktivistickým a mediačním pedagogickým přístupům, které se opírají o koncept diskursivní výstavby poznání a zdůrazňují význam zprostředkujících kulturních vlivů.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|
|
||
Cílem kursu je rozvinout reflexivní kompetenci studentů/studentek a učit je myslet. Cílem je umět kriticky uvažovat o teoretických rámcích oboru výtvarná výchova a umět reflektovat vlastní tvorbu a myšlenková východiska. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|
|
||
zkouška Zkouška bude provedena písemnou formou. Studenti odevzdají k dohodnutému datu (v seminářích) písemnou úvahu na téma výtvarná výchova, její pozice ve škole a moje přemýšlení o ní. Situace VV ve školách a její pozice mezi ostatními předměty. Co ji ovlivňuje? Práce bude mít formát odborné studie a dodrží bibliografickou normu podle pokynů časopisu Výtvarná výchova https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/pro-autory/pokyny-k-uprave-textu/ Autoři/autorky budou dodržovat pravidla akdemického psaní. Hodnocen bude jak obsah a rozvíjení argumentace, tak formální kvalita textu. Zkouška ověřuje diskursivní model didaktiky VV. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|
|
||
Literatura je řazena podle rozvíjejícího se dialogu: FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. Volitelná a doporučená literatura. FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995. Další studijní prameny jsou příslušné slovníky k těm dosciplínám, k nimž se vztahují přednášky a semináře. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|
|
||
Soubor odborných úvah na téma multi-disciplinárního diskursu VV. Toto portfolio bude příspěvkem k výzkumnému projektu HorizonEU CliVie. - Studium kulturních hodnot v Evropě. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|