|
|
|
||
V průběhu výuky jsou studenti seznámeni se základy problematiky uměleckého díla ve výstavním prostoru, jeho pozicí a vztahu k divákovi i k obecnému kulturnímu, společenskému a uměleckohistorickému kontextu. Je jim představen vývoj pozice výtvarného artefaktu v negalerijním i galerijním prostředí, a také důsledky, které sebou změna jeho pozice přináší. Důraz je kladen také na pochopení problematiky formálního řešení díla ve vztahu k divákovi a danému prostoru a jeho historické proměny. Daná problematika je představena prostřednictvím rozboru teoretických textů i praktickými cvičeními na základě konkrétních situací.
Předmět je zaměřen na přípravu studentů k reflexi pozice uměleckého díla ve výstavním prostoru z pasivní divácké a posléze i aktivní pozice. Především pak na rozvoj dovedností vědomé analýzy dané výstavní situace a možností její následné praktické aplikace. V těchto ohledech je tento předmět základním úvodem do problematiky spojené s kurátorstvím a s prací v galerijním prostoru obecně. Cílem předmětu je vést studenty k reflexi uměleckého díla ve výstavním prostoru.
Úvodní setkání; jednotlivé tematické okruhy uvedené přednáškou a následnou diskuzí nad vybranými příklady a texty; semináře spojené s návštěvou galerijních expozic a výstav (výstavy současného umění i vybrané retrospektivní výstavy; kolektivní práce na připravovaném výstavním projektu.
Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Studující - uvědomuje si význam a proměnlivost kontextů podmínek výstavního prostoru a výstavní architektury pro umělecké dílo - chápe kurátorské strategie jako určující pro způsob vystavení díla a architekturu výstavy - uvědomuje si a odlišuje role kurátora/ky, architekta/ky výstavy - orientuje se v aktuálním výstavním provozu a výstavních trendech Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|
|
||
FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In: Šupšáková, B.: Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3 MORGANOVÁ, Pavlína; NEKVINDOVÁ, Terezie a SVATOŠOVÁ, Dagmar. Výstava jako médium: české umění 1957-1999. Praha: VVP AVU, 2020. ISBN 978-80-88366-13-3. POSPISZYL, T. (ed.): Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998. ISBN 80-238-1286-6 STEEDS, L. (ed.): Exhibition – Documents of Contemporary Art, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2014, ISBN 978-0-262-52658-6 Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
zápočet Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Studující - identifikuje, určí a charakterizuje různá média současného umění a optimální podmínky jejich výstavní prezentace - zná základní osobnosti a literaturu k tématu, je schopen/a shrnout a představit jejich základní myšlenky a teze - umí reflektovat různé typy výstav z hlediska práce s artefaktem a výstavním prostorem Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|