|
|
|
||
Oborová praxe z výtvarné výchovy umožňuje studentům nahlédnout do praxe výuky výtvarné výchovy v nejrůznějších typech institucí. Studenti si dle svých preferencí volí jednu z variant praxe.
Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas: jejím cílem je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních, středních škol a dospělých ve volnočasových zařízeních zaměřených na tvořivou výtvarnou činnost. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s různými podobami a možnostmi výtvarně zaměřených kurzů a kroužků. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti plánování činnosti a dále vedení či asistování zájmových kroužků. Konkrétně to znamená, že studenti systematicky a pravidelně pracují se skupinou žáků ve výtvarně zaměřeném volnočasovém zařízení. Studentům umožňuje tato praxe získat zároveň znalosti a zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické dovednosti v oblasti vedení žáků na úrovni základní a střední školy. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují záznamy o jejím průběhu a zařazují je do pedagogického portfolia.
Lektorská praxe: tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v galeriích, muzeích a dalších kulturních institucích, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového vzdělávání v oblasti práce s uměleckým dílem a výchovy poučeného diváka. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, účastní se přípravy a realizace vzdělávacích programů. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují záznamy o jejím průběhu a a zařazují je do pedagogického portfolia.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
1) podpořit zájem studentek a studentů o výtvarné vzdělávání v různých institucích (galerie a muzea) 2) uvést studentky a studenty do konkrétních mimoškolních prostředí a situací, které mohou pozorovat, zaznamenávat a reflektovat 3) vést ke kritické reflexi představ, postojů a názorů studentek a studentů vzniklých na základě žákovské zkušenosti a konfrontovat je s tvořícím se profesním viděním a pojetím VV 4) rozvíjet profesní kompetence, znalosti, dovednosti a postoje studentek a studentů nutných pro plánování, realizaci a evaluaci výtvarného vzdělávání Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
|
|
||
zápočet - vedení pedagogického portfolia se všemi náležitostmi a jeho prezentace - absolvování kurzu před praxemi MOODL (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060, Heslo: BezpecnaPraxeN) - pravidelná účast na reflektivním semináři na fakultě - pravidelná účast na praxích a jejich reflexích 12VH - příprava, realizace a reflexe 4 mikrovýstupů během praxe - vypracování zadaných úkolů (pedagogické portfolio: řádně vyplněné a vedené záznamové archy z praxe, reflektivní bilance, fotodokumentace výtvarných prací žáků, konceptová/myšlenková/pojmová mapa) - kolokviální prezentace portfolia Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
|
|
||
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line) ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001. ŠOBÁŇOVÁ et. al.: Tvoříme společně. Olomouc, 2018 (dostupné on-line)
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
1) úvodní setkání (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí) 2) návštěvy galerií a muzeí a dalších vzdělávacích institucí dle konkrétních podmínek 3) prezentace a reflexe pedagogického deníku Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio): - student/ka s oporou v nastudované didaktické literatuře vysvětlí klíčové didaktické kategorie a pojmy (galerijní a muzejní edukace) (KRAU 1.1) - student/ka se pravidelně účastní praxí, důsledně podle záznamového archu zaznamenává každý pozorovaný vzdělávací program a systematicky si vede reflektivní profesní portfolio (KRAU 1, 2, 3, 4, 5) - student/ka strukturuje pozorované vzdělávací programy podle klíčových didaktických kategorií (k pojmu přiřadí výsek z pedagogické skutečnosti) (KRAU 1, 2, 3, 4, 5) - student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře a s oporou o reflexi pozorované ped. praxe kritéria kvalitního výtvarného vzdělávání v mimoškolním prostředí (KRAU 1.1, 1.2, 2.5, 4.1 - 4.3) - student/ka navrhne alternativní řešení vybraných pozorovaných vzdělávacích programů a aktivit (KRAU 1.2, 2.4) - student/ka formuluje (s oporou v nastudované odborné literatuře a na základě vlastní reflektované zkušenosti) vzdělávací potřeby pozorované cílové skupiny (KRAU 2.2, 2.4) - student/ka formuluje a reflektuje vlastní zkušenosti, postoje a názory na výtvarné vzdělávání a respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1) KRAU = kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
|