PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe 2 s reflexí - OPBV3V048A
Anglický název: Subject Praxis II with a Reflection
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 13 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V036A
Anotace -
Oborová praxe z výtvarné výchovy umožňuje studentům nahlédnout do praxe výuky výtvarné výchovy v nejrůznějších typech institucí. Studenti si dle svých preferencí volí jednu z variant praxe. Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas: jejím cílem je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních, středních škol a dospělých ve volnočasových zařízeních zaměřených na tvořivou výtvarnou činnost. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s různými podobami a možnostmi výtvarně zaměřených kurzů a kroužků. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti plánování činnosti a dále vedení či asistování zájmových kroužků. Konkrétně to znamená, že studenti systematicky a pravidelně pracují se skupinou žáků ve výtvarně zaměřeném volnočasovém zařízení. Studentům umožňuje tato praxe získat zároveň znalosti a zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické dovednosti v oblasti vedení žáků na úrovni základní a střední školy. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují záznamy o jejím průběhu a zařazují je do pedagogického portfolia. Lektorská praxe: tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v galeriích, muzeích a dalších kulturních institucích, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového vzdělávání v oblasti práce s uměleckým dílem a výchovy poučeného diváka. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, účastní se přípravy a realizace vzdělávacích programů. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují záznamy o jejím průběhu a a zařazují je do pedagogického portfolia.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Cíl předmětu

1) podpořit zájem studentek a studentů o výtvarné vzdělávání v různých institucích (galerie a muzea)

2) uvést studentky a studenty do konkrétních mimoškolních prostředí a situací, které mohou pozorovat, zaznamenávat a reflektovat

3) vést ke kritické reflexi představ, postojů a názorů studentek a studentů vzniklých na základě žákovské zkušenosti a konfrontovat je s tvořícím se profesním viděním a pojetím VV

4) rozvíjet profesní kompetence, znalosti, dovednosti a postoje studentek a studentů nutných pro plánování, realizaci a evaluaci výtvarného vzdělávání

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet - vedení pedagogického portfolia se všemi náležitostmi a jeho prezentace

- absolvování kurzu před praxemi MOODL (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060Heslo: BezpecnaPraxeN)

- pravidelná účast na reflektivním semináři na fakultě

- pravidelná účast na praxích a jejich reflexích 12VH

- příprava, realizace a reflexe 4 mikrovýstupů během praxe

- vypracování zadaných úkolů (pedagogické portfolio: řádně vyplněné a vedené záznamové archy z praxe, reflektivní bilance, fotodokumentace výtvarných prací žáků, konceptová/myšlenková/pojmová mapa)

- kolokviální prezentace portfolia

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
Literatura

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ

KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>.

BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001.

ŠOBÁŇOVÁ et. al.: Tvoříme společně. Olomouc, 2018 (dostupné on-line)

 

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Sylabus

1) úvodní setkání (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí)

2) návštěvy galerií a muzeí a dalších vzdělávacích institucí dle konkrétních podmínek

3) prezentace a reflexe pedagogického deníku

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Výsledky učení

očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio):

- student/ka s oporou v nastudované didaktické literatuře vysvětlí klíčové didaktické kategorie a pojmy (galerijní a muzejní edukace) (KRAU 1.1)

- student/ka se pravidelně účastní praxí, důsledně podle záznamového archu zaznamenává každý pozorovaný vzdělávací program a systematicky si vede reflektivní profesní portfolio (KRAU 1, 2, 3, 4, 5)

- student/ka strukturuje pozorované vzdělávací programy podle klíčových didaktických kategorií (k pojmu přiřadí výsek z pedagogické skutečnosti) (KRAU 1, 2, 3, 4, 5)

- student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře a s oporou o reflexi pozorované ped. praxe kritéria kvalitního výtvarného vzdělávání v mimoškolním prostředí (KRAU 1.1, 1.2, 2.5, 4.1 - 4.3)

- student/ka navrhne alternativní řešení vybraných pozorovaných vzdělávacích programů a aktivit (KRAU 1.2, 2.4)

- student/ka formuluje (s oporou v nastudované odborné literatuře a na základě vlastní reflektované zkušenosti) vzdělávací potřeby pozorované cílové skupiny (KRAU 2.2, 2.4)

- student/ka formuluje a reflektuje vlastní zkušenosti, postoje a názory na výtvarné vzdělávání a respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1)

KRAU = kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství

https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK