PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe 1 s reflexí - OPBV3V047A
Anglický název: Subject Praxis I with a Reflection
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V025A
Anotace -
Oborová praxe z výtvarné výchovy umožňuje studentům nahlédnout do praxe výuky výtvarné výchovy v nejrůznějších typech institucí. Studenti si dle svých preferencí volí jednu z variant praxe: Orientační praxe ve škole: cílem tohoto typu praxe je podpořit zájem studentů o výuku výtvarné výchovy a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ a SŠ. Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas: cílem tohoto typu praxe je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních, středních škol a dospělých ve volnočasových zařízeních zaměřených na tvořivou výtvarnou činnost. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s různými podobami a možnostmi výtvarně zaměřených kurzů a kroužků. Asistentská praxe ve škole: cílem tohoto typu praxe je seznámení se školním prostředím a obsahem a nároky práce učitele výtvarné výchovy. Nedílnou a významnou součástí cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Studenti si během praxí vedou pedagogické portfolio, které obsahuje vyplněné záznamové archy, reflektivní bilance, konceptové mapy, fotodokumentaci dětských výtvarných prací.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Cíl předmětu

1) podpořit zájem studentek a studentů o výtvarné vzdělávání v různých institucích

2) uvést studentky a studenty do konkrétních školních a mimoškolních prostředí a situací, které mohou pozorovat, zaznamenávat a reflektovat

3) vést ke kritické reflexi představ, postojů a názorů studentek a studentů vzniklých na základě žákovské zkušenosti a konfrontovat je s tvořícím se profesním viděním a pojetím VV

4) rozvíjet profesní kompetence, znalosti a dovednosti studentek a studentů nutných pro plánování, realizaci a evaluaci výtvarného vzdělávání

 

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Deskriptory

Praxe: 12

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut

Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet 5 hodin

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

- absolvování kurzu před praxemi MOODL (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060Heslo: BezpecnaPraxeN)

účast na reflektivním semináři na fakultě

- účast na praxích a jejich reflexích 12VH

- příprava, realizace a reflexe 4 mikrovýstupů během praxe

- vypracování zadaných úkolů (pedagogické portfolio: řádně vyplněné a vedené záznamové archy z praxe, reflektivní bilance, fotodokumentace výtvarných prací žáků, konceptová/myšlenková/pojmová mapa)

- kolokviální prezentace portfolia

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Literatura

Orientační praxe ve škole 

RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ 

KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>.

BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001.

Asistentská praxe ve škole 

HORÁČKOVÁ, I.: Metodika. Práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4656-1

dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf

SOCHOR, P. : Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015

ŠOBÁŇOVÁ, P. et al. Tvoříme společně Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Olomouc 2018

dostupné zde: https://www.imuza.upol.cz/site/wp-content/uploads/2018/01/Tvorime_spolecne_Sobanova-a-kol..pdf

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus

1) úvod do pedagogických praxí (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí)

2) záznamový arch a klíčové didaktické kategorie

3) profesní kompetence: reflektivní kompetence vyučujících VV a reflektivní bilance

4) konceptová analýza a konceptová mapa

5) reflexe a diskuze situací a zkušeností z praxí

6) pedagogické portfolio

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Výsledky učení

očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio):

- student/ka s oporou v nastudované didaktické literatuře vysvětlí klíčové didaktické kategorie a pojmy VV (KRAU 1.1)

- student/ka pozorně pozoruje a pravidelně se účastní praxí, důsledně podle záznamového archu zaznamenává každou pozorovanou výuku a systematicky si vede reflektivní profesní portfolio (KRAU 1, 2, 3, 4, 5)

- student/ka strukturuje pozorovanou výuku podle klíčových didaktických kategorií (k pojmu přiřadí výsek z pedagogické skutečnosti) (KRAU 1, 2, 3, 4, 5)

- student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře a s oporou o reflexi pozorované ped. praxe kritéria kvalitního výtvarného vzdělávání (KRAU 1.1, 1.2, 2.5, 4.1 - 4.3)

- student/ka navrhne alternativní řešení vybrané pozorované výuky VV (KRAU 1.2, 2.4)

- student/ka formuluje (s oporou v nastudované odborné literatuře a na základě vlastní reflektované zkušenosti) vzdělávací potřeby pozorované cílové skupiny (KRAU 2.2, 2.4)

- student/ka formuluje a reflektuje vlastní zkušenosti, postoje a názory na výtvarné vzdělávání a respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1)

KRAU = kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství

https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK