Úvody do oboru volné grafiky a vizuální komunikace . Kurz je koncipovaný jako tvůrčí dílna vedená dvěma spolupracujícími učiteli doplněná přednáškami ze dvou oborů. Porozumění pro specifika rozdílných interpretačních pozic. Zájem o obor a individuální znalost souvislostí oborů předmětu posílí orientovanost studentů a dovolí zamýšlet se kompetentně nad možnostmi vyučovaných oborů ve škole v hodinách výtvarné výchovy.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Introduction to the field of free graphics and visual communication. The course is designed as a creative workshop led by two collaborating teachers, supplemented by lectures from both disciplines. Understanding the specifics of different interpretive positions. Interest in the field and individual knowledge of the context of the fields of the subject will strengthen the students' orientation and allow them to think competently about the possibilities of the fields taught at school in art lessons. The aim of the module is to look at the principles and contexts of free and applied graphics in the context of contemporary visual culture. Work on a series of art exercises. To explore the phases of the creative process and its dynamics, to raise issues of motivation to create, to reflect on the cognitive and expressive aspects of creation. The student will gain basic practical knowledge and skills in the field of technology development. The student will gain a basic orientation in the field of theory and history of graphics and visual communication. The student is able to illuminate and defend the content and formal form of their own project consisting of two items, explain the basic ways and principles of all solutions, design a way to present their entire work in the semester in the form of a portfolio. The student is able to interpret the experience of the semester for the needs of school practice. Graphics: A set of defensible author's graphic sheets. Orientation in the field of graphics. Ability to interpret graphic procedures in the current school. Visual communication: A set of art exercises based on the interaction of font and image. Credit requirements: Defensible author's cycle composed of two disciplines of the semester on a common topic in the form of a comprehensive presentation. Active participation in seminars.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Cíl předmětu
Studující se orientuje v základech oboru volné grafiky a vizuální komunikace. Je schopen a ochoten nahlédnout principy a souvislosti volné grafiky i aplikované grafiky v kontextu soudobé vizuální kultury. Prozkoumat fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastoluje otázky motivace k tvorbě, reflektuje kognitivní a expresivní hlediska tvorby.
Studující se orientuje v základech grafické tvorby. Studující dovede používat základní principy tisku z výšky. Studující vytvoří a reflektuje sérii grafických prací.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Odkazy kurzu "Ateliér grafiky 1" (OPBV3V033A) v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5696 Klíč k zápisu: Grafika
Aktivní účast ve výuce a prezentace závěrečné práce na zadané téma. Obhajitelný autorský cyklus sestavený ze dvou disciplín semestru na společné téma ve formě ucelené prezentace.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Literatura
Grafika: MICHÁLEK, O. Magie otisku, grafické techniky a technologie tisku.Praha: Barrister & Principal, 2016. ISBN: 978-80-7485-098-1. SÝKOROVÁ, L, (ed.). Postkonceptuální přesahy v České kresbě. Ústí n. L: Fakulta umění a designu, UJEP, 2015. ISBN: 978-80-7414-956-6 . WYE, D.Artists & Prints: Masterworksfromthe Museum ofModern Art. New York: MUMO, 2004. ISBN: 0-87070-125-8. http://www.triennial.cracow.pl, http://hollar.cz/grafika-roku-cat, https://nadacehollar.cz
Vizuální komunikace: BLAŽEK, F. Typokniha. Praha: UMPRUM, 2020. ISBN 978-80-88308-70-6. KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: ComputerPress, 2004. ISBN 80-722-6385-4. HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015. ISBN 978-80-87705-27-8. WIGAN, M. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2970-8.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, Národní knihovně České republiky, Městské knihovně v Praze, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5696 Klíč k zápisu: Grafika
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Sylabus
Přednášky: (středa 08:00 - 08:45, R 319 ) 09. 10. Zahájení semestru, zadání úkolů (všichni studující dohromady (Raudenský). Návštěva výstavy Peter Kollár: Experiment, Galerie Velryba (Opatovická 24, otevřeno 11 – 23 h). 16. 10. Úvod do grafického umění (Francová). 23. 10. Úvod do vizuální komunikace. Typografie (Raudenský). 30. 10. Frotáž, razítko, šablona (Francová). 06. 11. Tisk z výšky – historie a současnost, autority (Francová). 13. 11. Linoryt, šíře přístupů v současnosti (Francová). 20. 11. Plakáty (Raudenský). 27. 11. Znaky, infografika (Raudenský). 04. 12. Grafické techniky (Francová). 11. 12. Identita (Raudenský). 18. 12. Závěrečná společná prezentace, Grafické techniky (Francová). 08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Raudenský),
Cvičení: (středa 08:45 – 11:00, R 323, R 319) 09. 10. Zahájení semestru, zadání úkolů (všichni studující dohromady (Raudenský). Návštěva výstavy Peter Kollár: Experiment, Galerie Velryba (Opatovická 24, otevřeno 11 – 23 h). 16. 10. Konzultace v grafické dílně (Francová). 23. 10. Práce ve skupinách, práce na metodologii, konceptu a formě semestrální práce (Raudenský). 30. 11. Frotáž, razítko, šablona (Francová). 06. 11. Tisk z výšky (Francová). 13. 11. Samostatná práce v grafické dílně (Francová). 20. 11. Návštěva výstavy Identita – příběh českého grafického designu, Museum Kampa (Raudenský). 27. 11. Kompozice, sazbební obrazec, parametry sazby (Raudenský). 04. 12. Konzultace v grafické dílně (Francová). 11. 12. Montáž, vyřazení, export, vazba. 18. 12. Závěrečná společná prezentace, Grafické techniky (Francová). 08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Raudenský).
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
Výsledky učení
Studující pracuje s matricí a otiskem, zvládne v technice experimentovat (využívání soutisku, přetisku, práce se strukturou, frotáží ). Studující charakterizuje základní principy grafické tvorby. Studující vytvoří soubor grafických tisků a dokáže je technicky i obsahově reflektovat.
Studující pracuje s prostředky vizuální komunikace (fotografie, typografie, ilustrace). Studující vytváří autorskou publikaci, ve které charakterizuje a reflektuje vlastní přístup k zadání semestrálního úkolu.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)