Kurz seznamuje studenty s tradičními a aktuálními proudy ve výtvarné výchově a představuje jejich důležité osy.
Zabývá se cíli ve výtvarné výchově a jejich kurikulárním zakotvením. Studenti si v průběhu semestru rozšiřují funkční
slovník výtvarné výchovy, učí se rozumět důležitým dokumentům a odborným textům. Studují vybrané texty z teorie
výtvarné výchovy. Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou
kurikulárními dokumenty, na pozadí historického vývoje ve dvacátém století, a otevřít cestu k porozumění možnostem
i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině
dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování. Oborová didaktika
výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní
kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky) Metody, cíle a formy výuky výtvarné
výchovy Klíčové problematiky oborové didaktiky Důrazy současných pojetí oborové didaktiky Učitelovo pojetí
výuky.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (12.01.2024)
The course introduces students to traditional and current currents in art education and introduces their important axes. It deals with the goals in art education and their curricular grounding. During the semester, students expand the functional vocabulary of art education, learn to understand important documents and professional texts. They study selected texts from the theory of art education. The course aims to introduce students to contemporary art education defined by curricular documents, against the background of historical development in the twentieth century, and to open the way to understanding the possibilities and limits of the current concept. The course focuses on monitoring changes in the concept of art education in the second half of the twentieth century and today, concerning changes and shifts in theoretical thinking. Subject didactics of art education and outline of its development Research of important subject texts (textbooks, methodologies, state and school curriculum, thematic plans, and other supporting materials for teachers and pupils) Methods, goals and forms of teaching art education Key issues of subject didactics Teacher's concept of teaching.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (12.01.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 40 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 50 minut
Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce: 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 15 hodin
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (12.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v seminářích (min 75 % docházka)
test / ústní zkouška
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (12.01.2024)
Literatura
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7.
BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (12.01.2024)
Sylabus
Oborová didaktika výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje
Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky)
Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy
Klíčové problematiky oborové didaktiky
Důrazy současných pojetí oborové didaktiky
Učitelovo pojetí výuky
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (12.01.2024)