|
|
|
||
|
Předmět je zaměřen na získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech (jedna hodina týdně pro každý sport). Atletika - seznámení a zdokonalovací nácvik vybraných pohybových aktivit a atletických disciplín, zvláštnosti techniky u dětí a mládeže (běh, speciální běžecká cvičení, starty, vrh koulí). Gymnastika - seznámení s teoretickými východisky základní gymnastiky a nácvik základních dovedností, zaměření na úvodní a průpravné části hodiny pro různé věkové kategorie (tělovýchovná terminologie, cvičení bez náčiní, s náčiním a na nářadí). Plavání - seznámení s významem plavání a nácvik plaveckých dovedností a jednotlivých plaveckých způsobů dle pravidel FINA, včetně startů a obrátek (základní plavecké dovednosti, znak, prsa, kraul). Sportovní hry - osvojení si pravidel a techniky basketbalu (herní činnosti jednotlivce, herní kombinace a základní herní systémy, rozhodování v basketbalu). Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci. Výuka atletiky probíhá na atletickém stadionu mimo KTV.
Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti techniky a didaktiky v jednotlivých disciplínách - atletika, sportovní hry, plavecké a gymnastické sporty. Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti atletiky, sportovních her, plaveckých a gymnastických sportů. Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Předmět je hodnocen 4 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám Přímá výuka: 48 hodin Samostudium a zdokonálování pohybových dovedností: 28 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 28 hodin Příprava na zápočet: 16 hodin Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Atletika:
Ženy
Muži
Gymnastické sporty:
Ženy
Muži
Plavecké sporty:
50 m znak: muži - 1:05; ženy - 1:10 Sportovní hry:
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Atletika: Dostál, E., & Velebil, V. a kol. (1992). Didaktika školní atletiky. Praha: Karolinum Prukner, V., & Machová, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Dostupné z: http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf Vindušková, J., Kaplan, A., & Metelková, T. (1998). Atletika. Edice metodických textu pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11 – 15letých žáků. Praha: Svoboda Valter, L., & Nosek, M. (2008). Metodika nácviku atletických disciplín. CD. Ústí n/L: UJEP PedF Tělesná výchova a sport mládeže: odborný časopis pro učitele, trenéry a cvičitele Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Český atletický svaz. Pravidla atletiky. Dostupné z: https://www.atletika.cz/clenska-sekce/rozhodci/pravidla1/ Gymnastické sporty: Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra Appelt, K., & Libra, M. (1994). Gymnastické názvosloví cvičení na nářadí. Praha: FTVS UK Hájková, J., & Vejražková, D. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum Skopová, M., & Zítko. M. (2006). Základní gymnastika. Praha: Karolinum Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Plavecké sporty: Čechovská, I., & Miler, T. (2008). Plavání. Praha: Grada Čechovská, I., & Miler, T. (2019). Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum Čechovská, I., Miler, T., & Chrudimský, J. (2017). Aktualizované poznatky z didaktiky plavání III. Didaktika plavání pro učitele TV na základních a středních školách. Praha: UK FTVS Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hofer, Z. a kol. (2016). Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Český svaz plaveckých sportů. Pravidla plavání. Dostupné z: https://www.czechswimming.cz/index.php/dokumenty/pravidla Sportovní hry: Táborský, F. (2004). Sportovní hry. Praha: Grada Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Česká basketbalová federace. Pravidla basketbalu. Distupné z: https://cbf.cz.basketball/pravidla/p52 Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Atletika: 1. Atletické rozcvičení 2. Nácvik techniky běhu, speciální běžecká cvičení (běžecká abeceda), 3. Nácvik startů - letmý, padavý, polovysoký, nízký, šlapavý způsob běhu - akcelerace 4. Nácvik vrhu koulí - způsob zádový z místa 5. Nácvik vrhu koulí - způsob zádový se sunem 6. Kontrola učiva, opakování Gymnastické sporty: 1. Názvosloví cvičení prostných 2. Úvodní a průpravná část hodiny pro různé věkové a výkonnostní kategorie, využití hudebního doprovodu v rozcvičení 3. Způsoby zjišťování držení těla, výchova k individuálně optimálnímu držení těla 4. Cvičení bez náčiní, cvičení s náčiním (typizovaných i netypizovaným), a na nářadí, cvičení s hudebním doprovodem. 5. Osvojování pohybových dovedností z oblasti základní gymnastiky 6. Rozvoj zdravotně orientované zdatnosti pomocí prostředků základní gymnastiky,Gymnastické hry Plavecké sporty: 1. Seznámení s významem, úkoly a cíli plavání ve všech jeho podobách 2. Seznámení se základy biomechaniky plavání (teorie, praxe) 3. Historie plavání, vývoj techniky plaveckých způsobů prsa, znak, kraul (teorie, praxe). Praktické zvládnutí základních plaveckých dovedností a rozšiřování počtu speciálních plaveckých dovedností 4. Nácvik a zvládnutí techniky plaveckých způsobů kraul, znak, prsa podle pravidel FINA, včetně startů a obrátek 5. Zdokonalování techniky jednotlivých plaveckých způsobů s využitím plaveckých pomůcek (ploutve, packy, destičky, "piškoty") 6. Zvyšování plavecké zdatnosti, především vytrvalosti a síly prostřednictvím tréninkových metod: intervalové, střídavé a distanční. Rozšiřování speciálních plaveckých dovedností a schopností Sportovní hry: 1. Způsoby uvolňování se s míčem – driblink, dvojtakt 2. Přihrávání 3. Střelba na koš – technika a druhy střelby 4. Clonění 5. Obsazování hráče bez míče a s míčem a bránění 6. Odebírání míče 7. Proklouzávání 8. Herní kombinace v útoku a obraně 9. Herní systémy v útoku a v obraně 10. Herní specializace 1 11. Organizace a řízení utkání 12. Rozhodování v basketbalu, tresty a signalizace přestupků Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (17.09.2025)
|
|
||
|
Studijní opory v Moogle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18021 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18022 Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (23.09.2025)
|
|
||
|
Studující prokáže optimální technické provedení vybraných pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích (atletika, gymnastika, plavání a sportovní hry - basketbal) dle zadaných požadavků k ukončení předmětu. Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
