V rámci předmětu se studenti seznámí s procesem přípravy, vedení a následné reflexe hodin tělesné výchovy s důrazem na postupné zvyšování nároků při praktických činnostech a úzkou vazbou na profil absolventa. Ve spolupráci s provázejícím učitelem studenti společně zváží, na jaké dílčí individuální oborově didaktické cíle se zaměří. Následně si studenti připraví vlastní mikrovýstupy, zaměřené na výuku dílčích oblastí nebo menších skupin žáků. Z hodin tělesné výchovy studenti zpracují reflexi. Praxe je zakončena reflektivním seminářem zaměřeným na rozbor absolvovaných hodin tělesné výchovy a vlasních mikrovýstupů. Důraz je kladen na dialogický a reflektivní charakter, roli a identitu ve školním prostředí, autoritu a komunikaci.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
As part of the course, students will learn about the process of preparation, management and subsequent reflection of physical education classes with an emphasis on the gradual increase in demands during practical activities and a close link to the profile of the graduate. In cooperation with the accompanying teacher, the students will consider together which sub-individual subject didactic goals they will focus on. Subsequently, the students will prepare their own micro-excursions, focused on the teaching of sub-areas or smaller groups of pupils. Students will prepare a reflection from the physical education lessons. The practice is concluded with a reflective seminar focused on the analysis of completed physical education classes and hair micro-performances. Emphasis is placed on dialogical and reflective character, role and identity in the school environment, authority and communication.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Cíl předmětu -
Seznámení s procesem přípravy, vedení a reflexe hodin tělesné výchovy. Mikrovýstupy.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Introduction to the process of preparing, conducting and reflecting on physical education lessons. Micro outputs.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory -
Úvodní seminář: 2 hodiny
Závěrečný reflektivní seminář: 2 hodiny
Náslechy, mikrovýstupy, tandemová výuka: 12 hodin
Doba očekávané přípravy na jeden mikrovýstup: 1,5 hodiny
Reflexe: 5 hodin
Samostudium a zdokonalování: 22 hodin
Příprava na zápočet: 5 hodin
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
Introductory seminar: 2 hours
Final reflective seminar: 2 hours
Auditions, micro performances, tandem teaching: 12 hours
Expected preparation time for one micropractice: 1.5 hours
Reflection: 5 hours
Self-study and improvement: 22 hours
Preparation for credit: 5 hours
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
100% účast (v případě neúčasti, je nutné praxi nahradit).
Písemně zpracované přípravy na mikrovýstupy.
Hospitační záznamy z náslechů hodin tělesné výchovy a vlastních mikrovýstupů.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
100% participation (in case of non-participation, the hours must be replaced).
Written preparations for micro-performances.
Hospitation records from overhearings of physical education classes and own micro-performances.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literatura -
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.
FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
SCHNABEL, B. a kol. Trainingswissenschaft. Berlin: Sportverlag 1997.
SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L., KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (25.08.2024)
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.
FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
SCHNABEL, B. a kol. Trainingswissenschaft. Berlin: Sportverlag 1997.
SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L., KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (25.08.2024)
Sylabus -
Úvodní seminář
Hopitace, praxe (mikrovýstupy)
Závěrečný reflektivní seminář
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
ntroductory seminar
Hospitation,teaching (micro-output)
Final reflective seminar
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Výsledky učení -
Studující:
seznámí se s ŠVP a specifickými podmínky realizace výuky tělesné výchovy na vybrané škole,
vybírá a aktivně využívá reflektivní nástroje pro sledování průběhu výuky tělesné výchovy
hospituje výuku tělesné výchovy a zpracovává strukturovaný hospitační záznam
analyzuje a porovnává průběh výuky tělesné výchovy v různých situacích
s podporou provázejícího učitele navrhuje a realizuje dílčí aktivity (mikrovýstupy) ve výuce tělesné výchovy
za využití odborné terminologie reflektuje své zkušenosti z hospitací a realizovaných mikrovýstupů
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Student:
- become familiar with the curriculum and the specific conditions for the implementation of physical education at the selected school, - selects and actively uses reflective tools to monitor the course of physical education teaching - hospitalizes physical education teaching and prepares a structured hospitalization record - analyses and compares physical education teaching in different situations - with the support of the accompanying teacher, designs and implements sub-activities (micro-outcomes) in physical education teaching - using professional terminology, reflects on his/her experience of the visits and the micro-outcomes implemented
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)