|
|
|
||
Studující zkoumá problematiku života osob s tělesným postižením, orientuje se v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu reflektuje zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 54 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Písemná zkouška – otevřené i uzavřené otázky. Možnost 2 oprav. Účast na seminárním projektu : bariéry v životě osob s tělesným postižením. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Povinná: HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s. ISBN 978-80-7290-598-0. KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pd Doporučená: HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.ISBN 978-80-904464-1-0. KRŠKOVÁ, V., KRŠEK, M., HÁJKOVÁ,V. Psychické změny u Cushingova syndromu. Postgraduální medicína, 17, 6, 2015, s.650-656. ISSN 1212-4184. MAREŠOVÁ, E. Dětská mozková obrna. Možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-780-6. TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s. ISBN 80-247-1296-2. ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách. Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720. Poslední úprava: Kuželková Anna, Mgr., Ph.D. (13.10.2021)
|
|
||
Přednášky: 1. Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie. 2. Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti. 3. Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života. 4. Sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, legislativní zakotvení práv tělesně postižených, Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021–2025. 5. Základy biomechaniky a omezení pohybu. Hodnota motoriky a mobility, imobilizační syndrom. 6. Trendy v oblasti speciálněpedagogické podpory osob po amputacích končetin. 7. Neformální péče. Práce s rodinou s tělesně postiženým členem. 8. Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti. Problematika poúrazových stavů v somatopedii - edukační a socializační důsledky. 9. Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním. 10. Život osob se vzácným onemocněním a s onemocněním letálním. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Studující popíše cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie, definuje tělové schéma a interpretuje různé způsoby přijetí tělesné odlišnosti. Charakterizuje na konkrétních příkladech sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, průběh socializace, léčby a vzdělávání osob s centrální poruchou hybnosti, s progresivním nervosvalovým obemocněním či vzácným onemocněním. Dokáže popsat rozdíly v situacích osob s vrozeným a získaným tělesným postižením. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|