PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktuální trendy ve speciální pedagogice - OPBS3S143C
Anglický název: Current Trends in Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 6 (6)
letní:neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D. et Ph.D., MBA
Anotace -
Volitelný předmět se zaměřuje na praktickou aplikaci speciální pedagogiky v neziskových organizacích, nemocnicích a dalších institucích, které se zaměřují na osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti budou přímo spolupracovat s vybranými institucemi, aby lépe pochopili jejich fungování a navrhli inovativní řešení, která by zlepšila informovanost veřejnosti o poskytovaných službách. Kurz bude zkoumat, jak tyto instituce pracují s klienty, pacienty, dětmi a žáky s různými speciálními potřebami. Studenti se naučí dovednosti v oblasti výzkumu, komunikace a inovace, přičemž vytvoří praktické výstupy, jako jsou informační materiály nebo nové iniciativy pro dané instituce. Aktivní účast na seminářích a workshopech Úspěšné dokončení terénního šetření ve spolupráci s vybranou institucí Konečný projekt: Vytvoření a prezentace inovativního nástroje pro zlepšení informovanosti veřejnosti o činnosti instituce
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Cíl předmětu
Cílem tohoto předmětu je vybavit studenty dovednostmi a znalostmi potřebnými pro efektivní spolupráci s institucemi, které podporují osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti získají praktické zkušenosti při práci přímo v těchto institucích, analyzují jejich fungování a vyvinou inovativní řešení zaměřená na zlepšení informovanosti veřejnosti o službách, které instituce poskytují. Po absolvování kurzu budou studenti připraveni přispět k vytváření smysluplných změn v oblasti speciální pedagogiky a efektivně spolupracovat s různými institucemi.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Deskriptory
  • Kredity ECTS: 3
  • Celková časová zátěž: 90 hodin
    • Přímá výuka:
      • Přednášky: 12 hodin
      • Semináře a workshopy: 24 hodin
      • Skupinové terénní šetření: 18 hodin
    • Příprava:
      • Samostudium odborné literatury: 10 hodin
      • Vlastní inovativní tvorba: 23 hodin
      • Reflexe (závěr kurzu): 3 hodiny
  • Některé hodiny budou probíhat online a další materiály budou dostupné na Moodle.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • Úspěšné dokončení terénního šetření ve spolupráci s vybranou institucí
  • Vytvoření a prezentace inovativního výstupu pro danou instituci, například nástroje pro zlepšení informovanosti veřejnosti (např. informační leták, kampaň na sociálních médiích)
  • Aktivní účast na seminářích a workshopech
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Literatura

MISÍKOVÁ, Marta, 2007. Komunikační dovednosti. In: JANOUŠKOVÁ, Klára (ed.), 2007. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, s. 285-310. ISBN 978-80-7368-229-3.
BOBEK, Milan, PENIŠKA, Petr, 2008. Práce s lidmi. 1. vyd. Brno: NC. ISBN 978-80-903858-2-5
KAPPL, Miroslav, 2009. Konstruktivismus v sociální práci s komunitou. 1. vyd. Hradec Králové:
Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-767-6.
HAYES, Nicky, 2005. Psychologie týmové práce. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-983-6.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Sylabus
  • Týden 1: Úvod do spolupráce s institucemi v oblasti speciální pedagogiky
  • Týden 2: Výzkum role speciálních pedagogů v různých institucích
  • Týden 3: Workshop: Vývoj nástrojů pro zlepšení informovanosti o činnosti neziskových organizací
  • Týden 4: Terénní šetření: Pochopení fungování vybrané instituce
  • Týden 5: Identifikace problémů a návrh řešení
  • Týden 6: Prezentace inovativních návrhů (skupinové prezentace)
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Výsledky učení

Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni:

  • Efektivně spolupracovat s neziskovými organizacemi, nemocnicemi a dalšími institucemi zaměřenými na osoby se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Vytvářet a implementovat inovativní nápady, jako jsou nástroje pro zlepšení informovanosti, které podpoří činnost institucí.
  • Aplikovat teoretické znalosti o speciální pedagogice v reálných podmínkách a přizpůsobit se potřebám různých institucí.
  • Prezentovat a komunikovat inovativní řešení, která mohou zlepšit veřejný obraz a povědomí o práci instituce.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK