Volitelný předmět se zaměřuje na praktickou aplikaci speciální pedagogiky v neziskových organizacích, nemocnicích a dalších institucích, které se zaměřují na osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti budou přímo spolupracovat s vybranými institucemi, aby lépe pochopili jejich fungování a navrhli inovativní řešení, která by zlepšila informovanost veřejnosti o poskytovaných službách. Kurz bude zkoumat, jak tyto instituce pracují s klienty, pacienty, dětmi a žáky s různými speciálními potřebami. Studenti se naučí dovednosti v oblasti výzkumu, komunikace a inovace, přičemž vytvoří praktické výstupy, jako jsou informační materiály nebo nové iniciativy pro dané instituce.
Aktivní účast na seminářích a workshopech
Úspěšné dokončení terénního šetření ve spolupráci s vybranou institucí
Konečný projekt: Vytvoření a prezentace inovativního nástroje pro zlepšení informovanosti veřejnosti o činnosti instituce
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
This elective course focuses on the practical application of special education in non-profit organizations, hospitals, and other institutions that support individuals with special educational needs. Students will collaborate directly with selected institutions to gain a deeper understanding of their operations and propose innovative solutions to improve public awareness of the services provided. The course will explore how these institutions work with clients, patients, children, and students with various special needs. Students will develop skills in research, communication, and innovation, while creating practical outputs such as informational materials or new initiatives for the institutions.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Cíl předmětu
Cílem tohoto předmětu je vybavit studenty dovednostmi a znalostmi potřebnými pro efektivní spolupráci s institucemi, které podporují osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti získají praktické zkušenosti při práci přímo v těchto institucích, analyzují jejich fungování a vyvinou inovativní řešení zaměřená na zlepšení informovanosti veřejnosti o službách, které instituce poskytují. Po absolvování kurzu budou studenti připraveni přispět k vytváření smysluplných změn v oblasti speciální pedagogiky a efektivně spolupracovat s různými institucemi.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Deskriptory
Kredity ECTS: 3
Celková časová zátěž: 90 hodin
Přímá výuka:
Přednášky: 12 hodin
Semináře a workshopy: 24 hodin
Skupinové terénní šetření: 18 hodin
Příprava:
Samostudium odborné literatury: 10 hodin
Vlastní inovativní tvorba: 23 hodin
Reflexe (závěr kurzu): 3 hodiny
Některé hodiny budouprobíhat online a další materiály budou dostupné na Moodle.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Úspěšné dokončení terénního šetření ve spolupráci s vybranou institucí
Vytvoření a prezentace inovativního výstupu pro danou instituci, například nástroje pro zlepšení informovanosti veřejnosti (např. informační leták, kampaň na sociálních médiích)
Aktivní účast na seminářích a workshopech
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Literatura
MISÍKOVÁ, Marta, 2007. Komunikační dovednosti. In: JANOUŠKOVÁ, Klára (ed.), 2007. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, s. 285-310. ISBN 978-80-7368-229-3. BOBEK, Milan, PENIŠKA, Petr, 2008. Práce s lidmi. 1. vyd. Brno: NC. ISBN 978-80-903858-2-5 KAPPL, Miroslav, 2009. Konstruktivismus v sociální práci s komunitou. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-767-6. HAYES, Nicky, 2005. Psychologie týmové práce. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-983-6.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Sylabus
Týden 1: Úvod do spolupráce s institucemi v oblasti speciální pedagogiky
Týden 2: Výzkum role speciálních pedagogů v různých institucích
Týden 3: Workshop: Vývoj nástrojů pro zlepšení informovanosti o činnosti neziskových organizací