|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s expresivními terapiemi ve speciálněpedagogickém pojetí, podrobněji s dramaterapií, tak aby byli studenti schopni chápat principy tvorby dramaterapeutických cílů, struktury dramaterapeutického procesu a sezení/lekce. Pozornost bude věnovaná také specifikám aplikace dramaterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu. Důraz bude kladem na propojení teoretických poznatků a vlastních zážitků studentů získaných prostřednictvím praktických ukázek dramaterapeutických metod a technik.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování a sestavení dramaterapeutického programu a jednotlivých dramaterapeutických sezení. Studující reflektuje své zkušenosti ze zážitých dramaterapeutických technik. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování seminární práce 24 hodin Příprava na zápočet: 20 hodin celkem
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: JENNINGS, S. Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Ariadnina nit. Praha: Jalna, 2014. ISBN 978-80-260-6783-2. MAJZLANOVÁ, K. Dramatoterapia. 2. vyd. Bratislava: IRIS, 2004. ISBN 80-89018-65-3. MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1819-4. Doporučená literatura: KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná dramatoterapia : možnosti a limity vovýchove a včasnejintervencii. Bratislava: Musica Liturgica, 2011. ISBN 978-80-970418-1-6. KOVÁČOVÁ, B. Hra s bábkou v ranom a predškolskomveku : diagnostika a intervencia. Bratislava: Musica Liturgica, 2013. ISBN 978-80-223-3737-3. MAJZLANOVÁ, K. Práca s príbehom v dramatoterapii u detí s poruchami správania. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 4, s. 280-290 . POLÍNEK, M.D., RŮŽIČKA, M. Úvod do studia dramaterapie, teatroterapie, zážitkové pedagogiky a dramiky. Olomouc: P-centrum, 2013. SBN 978-80-905377-1-2. VALENTA, M. Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Arteterapie, 2007, roč. 17, č. 4, s. 213-220. VALENTA, M. Dramaterapeutické projektování. Olomouc: VUP, 2003. ISBN 80-244-0615-2. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
První část hodiny - přednáška (teoretický výklad) Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané dramaterapeutické techniky Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
1. Studující vypracuje dramaterapeutické sezení splňující postupy a strategie osvojených v předmětu. 2. Studující na základě vlastního zážitku reflektuje vybrané techniky a zhodnotí je z hlediska cílů, možností použití a navrhne případné modifikace aktivity. 3. Studující vymezí expresivní terapie, definuje pojmy dramaterapie a teatroterapie. 4. Studující vysvětlí formy dramaterapie. 5. Studující definuje oblasti použití dramaterapie v pedagogické praxi. 6. Studující v modelových situacích aplikuje vybrané diagnostické metody. 7. Studující vysvětlí principy tvorby terapeutických cílů a tvorby terapeutického programu a terapeutických sezení. 8. Studující vyhledá či sestaví vhodné dramatické aktivity podle stanoveného problému/cíle. 9. Studující reflekuje predstavené a zažité drameterapeutické techniky zaměřené na prevenci šikany a navrhne vlastní. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|