PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Terapie v sppg – Dramaterapie - OPBS3S136B
Anglický název: Therapy in Special Education – Dramatherapy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: 18 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS3S103A
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s expresivními terapiemi ve speciálněpedagogickém pojetí, podrobněji s dramaterapií, tak aby byli studenti schopni chápat principy tvorby dramaterapeutických cílů, struktury dramaterapeutického procesu a sezení/lekce. Pozornost bude věnovaná také specifikám aplikace dramaterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu. Důraz bude kladem na propojení teoretických poznatků a vlastních zážitků studentů získaných prostřednictvím praktických ukázek dramaterapeutických metod a technik.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Cíl předmětu

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování a sestavení dramaterapeutického programu a jednotlivých dramaterapeutických sezení.

Studující reflektuje své zkušenosti ze zážitých dramaterapeutických technik.

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování seminární práce 24 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

 

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • Aktívni zapojení na hodinách
  • Seminární práce 
    • Termín odevzdaní -  do 26.1.2025 - odovzdáva se emailem
  • Vytvoření dramaterapeutické pomůcky (např. maska, loutka a pod.) a její prezentace na hodině (poslední 2 hodiny)
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

JENNINGS, S. Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Ariadnina nit. Praha: Jalna, 2014. ISBN 978-80-260-6783-2.

MAJZLANOVÁ, K. Dramatoterapia. 2. vyd. Bratislava: IRIS, 2004. ISBN 80-89018-65-3.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1819-4.

Doporučená literatura:

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná dramatoterapia : možnosti a limity vovýchove a včasnejintervencii. Bratislava: Musica Liturgica, 2011. ISBN 978-80-970418-1-6.

KOVÁČOVÁ, B. Hra s bábkou v ranom a predškolskomveku : diagnostika a intervencia. Bratislava: Musica Liturgica, 2013. ISBN 978-80-223-3737-3.

MAJZLANOVÁ, K. Práca s príbehom v dramatoterapii u detí s poruchami správania. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 4, s. 280-290 .

POLÍNEK, M.D., RŮŽIČKA, M. Úvod do studia dramaterapie, teatroterapie, zážitkové pedagogiky a dramiky. Olomouc: P-centrum, 2013. SBN 978-80-905377-1-2.

VALENTA, M. Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Arteterapie, 2007, roč. 17, č. 4, s. 213-220.

VALENTA, M. Dramaterapeutické projektování. Olomouc: VUP, 2003. ISBN 80-244-0615-2.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Metody výuky - slovenština

První část hodiny - přednáška (teoretický výklad)

Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané dramaterapeutické techniky

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Sylabus

Obsahové vymezení:

  1. Vymezení expresivních terapií.
  2. Vymezení dramaterapie.
  3. Význam a cíle dramaterapie.
  4. Formy a přístupy v dramaterapii.
  5. Oblasti využití dramaterapie.
  6. Diagnostika v dramaterapii.
  7. Struktura dramaterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů dramaterapeutického programu, organizační náležitosti.
  8. Metody a prostředky v dramaterapii: Neverbální techniky; Rolová hra; Etudy;  Loutková a maňásková hra; Dramatizace; Improvizace; Dramatická hra; Masky. Divadlo Forum. Sociodráma.
  9. Specifika aplikace dramaterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu: lide bez domova, „problémová“ rodinou; osoby s mentálním znevýhodněním; děti s poruchami chování; delikventi, vězni; osoby s psychiatrickým onemocněním, senioři aj.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Výsledky učení

1. Studující vypracuje dramaterapeutické sezení splňující postupy a strategie osvojených v předmětu.

2. Studující na základě vlastního zážitku reflektuje vybrané techniky a zhodnotí je z hlediska cílů, možností použití a navrhne případné modifikace aktivity.

3. Studující vymezí expresivní terapie, definuje pojmy dramaterapie a teatroterapie.

4. Studující vysvětlí formy dramaterapie.

5. Studující definuje oblasti použití dramaterapie v pedagogické praxi.

6. Studující v modelových situacích aplikuje vybrané diagnostické metody.

7. Studující vysvětlí principy tvorby terapeutických cílů a tvorby terapeutického programu a terapeutických sezení.

8. Studující vyhledá či sestaví vhodné dramatické aktivity podle stanoveného problému/cíle.

9. Studující reflekuje predstavené a zažité drameterapeutické techniky zaměřené na prevenci šikany a navrhne vlastní.

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK