PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Propedeutika speciální pedagogiky - OPBS3S103A
Anglický název: Propedeutics of Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: 45 / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S104A, OPBS3S105A, OPBS3S106A, OPBS3S107A
Je korekvizitou pro: OPBS3S107A, OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S104A, OPBS3S105A, OPBS3S106A
Je prerekvizitou pro: OPBS3S110A, OPBS3S108A, OPBS3S109A, OPBS3S137B, OPBS3S111A, OPBS3S112A, OPBS3S113A, OPBS3S114A, OPBS3O115A, OPBS3S116A, OPBS3S134B, OPBS3S135B, OPBS3S136B
Je záměnnost pro: OKBS3S103A
Anotace -
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Cíl předmětu

Studující  prokáže znalosti ohledně důležitých potřeb lidí se znevýhodněním.

Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 52 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě nařízené distanční výuky  přednáška proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams a seminář  bude probíhat dle rozvrhu pravidelným zadáváním  úkolů emailem,  které budou studenti pravidelně reflektovat  a na tyto reflexe budou dostávat  průběžnou zpětnou vazbu. Toto bude kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu  s online setkáními prostřednictvím MS Teams

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
Literatura

Povinná literatura:

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8.

 

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Požadavky ke zkoušce

písemný test

Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
Sylabus

Obsahové vymezení:
1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.

2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.

3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.

4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním.

5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.

6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky

7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006)

8. Nové trendy ve speciální pedagogice.

9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb

10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR

11. Speciální pedagogika osob v období senia

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Výsledky učení

Studující popíše jednotlivé typy zdravotního postižení. Na konkrétní příkladu vysvětlí specifické potřeby dané osoby se znevýhodněním. Zdůvodní potřebu podpůrných opatření ve školní třídě pro děti a žáky se SVP.

Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK