|
|
|
||
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Studující prokáže znalosti ohledně důležitých potřeb lidí se znevýhodněním. Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 52 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem V případě nařízené distanční výuky přednáška proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams a seminář bude probíhat dle rozvrhu pravidelným zadáváním úkolů emailem, které budou studenti pravidelně reflektovat a na tyto reflexe budou dostávat průběžnou zpětnou vazbu. Toto bude kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu s online setkáními prostřednictvím MS Teams Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura: SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8. Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720. TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3. Doporučená literatura: MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2. FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
písemný test Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
Obsahové vymezení: 2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. 3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. 4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. 5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. 6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky 7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006) 8. Nové trendy ve speciální pedagogice. 9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb 10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR 11. Speciální pedagogika osob v období senia Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Studující popíše jednotlivé typy zdravotního postižení. Na konkrétní příkladu vysvětlí specifické potřeby dané osoby se znevýhodněním. Zdůvodní potřebu podpůrných opatření ve školní třídě pro děti a žáky se SVP. Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|