|
|
|
||
V předmětu se studenti seznámí s pohledy vývojové a sociální psychologie na období věku školního, ale i předškolního, aby porozuměli návaznosti jednotlivých vývojových etap a zákonitostem vývoje v jednotlivých životních etapách, socializaci a sociálně-psychologickým souvislostem soužití ve skupinách.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
|
|
||
Výuka předmětu je rozdělena do dvou bloků - v prvním je pozornost soustředěna na základní vymezení obou disciplin a na vybraná témata sociální psychologie; v druhém na představení jednotlivých období školního věku a dospívání z vývojově-psychologické perspektivy. V prvním bloku výuku vede Irena Smetáčková, v druhém bloku Miroslav Klusák. Všechny podklady k plnění předmětu jsou uvedeny v Moodlu. Kurz je dostupný na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=48 Heslo: psychologie Výuka v prvním bloku bude probíhat on-line prostřednictvím ZOOMu a nahraných přednášek. První setkání se uskuteční 5. října od 9 hodin na následujícím odkazu: https://cuni-cz.zoom.us/j/98804790136 Výuka ve druhém bloku bude probíhat prostřednictvím zadané četby, k níž budou v Moodlu poskytnuty konkretizující komentáře s možností položení otázek a komentářů ve Foru. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
|
|
||
Zkouška se koná formou testu, který zahrnuje 37 úloh vycházejících z témat přednášek a samostudia. Veškeré podklady najdete v Moodle.
V letním semestru 2019/2020 proběhne zkouška on-line testem, a to prostřednictvím aplikace Moodle. Kvůli velkému počtu osob bylo nutné náš kurz přesunout na nový server DL3.CUNI.CZ. Nově náš kurz Vývojová a sociální psychologie najdete zde: https://dl3.cuni.cz/user/index.php?id=48 Zkouška proběhne v termínech, které jsou vypsány v SISu. Těsně před zkouškou dostanou ti, kteří se na termín přihlásili, heslo pro vstup do testu. V Moodle kurzu si předem vyzkoušejte zkušební test. Máte-li nějaké dotazy, můžete nás kontaktovat přes Fórum v Moodle nebo emailem. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (25.05.2020)
|
|
||
Základní Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006. Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Doporučená Damon, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006. Piaget, J. – Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
|
|
||
Kurz je ukončen zkouškou na základě didaktického testu, který obsahuje uzavřené úlohy pokrývající témata daná přednáškami a povinnou literaturou. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.
Tématické okruhy přednášek:
1. Úvodní informace o předmětu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje 2. Sociální skupiny; sociální vliv 3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami 4. Školní třída - diagnostika 5. Školní třída - práce se skupinou 6. Příběh psychického vývoje a jeho pojmová struktura 7. Vývojové výzvy v oblasti afektivní 8. Vývojové výzvy v oblasti kognitivní
Na společných setkáních se studenti seznámí s problematikou čtení povinné literatury. Oporou při samostudiu je kurz v aplikaci Moodle, kde jsou k dispozici podklady k jednotlivým tématům. Jednak v podobě power-pointových prezentací k jednotlivým přednáškám, jednak výňatky z odborných publikací. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
|