Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet, nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá také o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách a získané znalosti z předešlého studia.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
The subject familiarizes students with specific educational problems at school, disciplinary offenses and their various manifestations, with risky behavior as such. It shows the possibilities of analyzing causes, or factors involved in their origin and development. It offers various approaches, means and methods by means of which it is possible to prevent these phenomena in schools or to solve them subsequently. The course program is based on the students' personal experience with the problematic behavior of children and youth in primary and secondary schools and the knowledge gained from previous studies.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Cíl předmětu -
Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, vysvětlí způsob a podmínky realizace prevence rizikového chování ve školním prostředí, uvede odborné důvody pro její vhodné zařazení.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Using knowledge from the field of social pedagogy, risk behaviour, the student analyses, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behaviour of pupils in the current school, explains the method and conditions for the implementation of prevention of risky behaviour in the school environment, gives professional reasons for its appropriate inclusion.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
150
Odpovídající množství kreditů
5
Přidělené kredity
5
Zakončení
Zk
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
1
Praxe:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
44 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinných dokumentů. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky ke zkoušce:
aktivní účast na seminářích (75%)
Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu. Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění výsledků učení předmětu, s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování odpovědí. (Jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Exam requirements:
Active participation in seminars (75%) Completion of a written test is a prerequisite for the course. The test contains closed and open questions on topics within the scope of the lectures and basic literature. The test verifies completion of the learning outcomes of the course, with emphasis on the ability to justify answers in a professional manner. (One regular and two make-up terms).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2015). Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.
BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton.
BENDL, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton
JEDLIČKA, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál,
KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
KRAUS. B. (2014). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.
LAZAROVÁ, B. (1998). První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Strom.
PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.
VALENTOVÁ, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Sylabus -
1. Vymezení problematiky rizikového chování.
2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.
3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.
4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících.
5. Prevence a řešení rizikového chování.
6. Školní preventivní program, školní metodik prevence, úloha učitele při realizaci prevence rizikového chování.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
1. Definition of the issue of risk behaviour.
2. Manifestations of risk behaviour in the school environment.
3. Contexts of risk behaviour in children and adolescents.
4. Causes of risky behaviour in children and adolescents.
5. Preventing and addressing risky behaviour.
6. School prevention programme, school prevention methodologist, role of the teacher in the implementation of risk behaviour prevention.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Studijní opory
Moodle
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8473
klíč k zápisu vám bude zaslán před začátkem semestru.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Výsledky učení -
Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky analyzuje, posoudí a zhodnotí modelové situace rizikového chování žáků v současné škole, navrhne možnosti řešení, ale především prevence v různých úrovních.
Orientuje se v aktuální legislativě, doporučeních pro prevenci rizikového chování ve školním prostředí.
Studující
vysvětlí v souvislostech RCH pojem prevence v historickém i aktuálním pojetí (Národní strategie prevence RCH),
specifikují kompetence a zodpovědnost při realizaci PRCH na jednotlivých úrovních (úloha školního metodika prevence, třídního učitele, učitele),
dokáží vyhledat a stručně popsat metodická doporučení k PPRCH a postupy řešení při výskytu rizikových forem chování,
uvedou a argumentují obsah a závaznost Preventivního programu RCH školy, zásady jeho účinnosti,
popíší možnosti začlenění PPRCH do ŠVP, uvedou konkrétní příklady,
uvedou možnosti a konkrétní příklady začlenění PPRCH do školního řádu,
konkretizují možnosti funkčních pravidel, práce s nimi v souvislosti s prevencí RCH,
uvedou možnosti, ale také limity práce s IVýP,
orientují se v aktuálních výzkumech a poznatcích v oblasti RCH ve školním prostředí.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Using knowledge from the field of social pedagogy, the learner analyses, assesses and evaluates model situations of risky behaviour of pupils in the current school, proposes possible solutions, but above all prevention at different levels.
He/she is oriented in the current legislation, recommendations for the prevention of risky behaviour in the school environment.
Learners
explains in the context of Risk behaviour the concept of prevention in historical and current terms (National Strategy for the Prevention of RB), specify competences and responsibilities in the implementation of PRB at individual levels (the role of the school prevention methodologist, class teacher, teacher), are able to find and briefly describe methodological recommendations on PRB and procedures for dealing with the occurrence of risky forms of behaviour, state and argue the content and binding nature of the school's RCH Prevention Programme, the principles of its effectiveness, describe the possibilities of integrating PPRB into the curriculum, give concrete examples, give options and concrete examples for incorporating PPRB into school rules, specify the possibilities of functional rules, work with them in the context of RB prevention, indicate the possibilities, but also the limits of working with the Individual Education Programme,, orient themselves in the current research and knowledge in the field of PRB in the school environment.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)