PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování - OPBQ4P052A
Anglický název: Prevention of Risk Behavior
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P022A
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet, nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá také o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách a získané znalosti z předešlého studia.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cíl předmětu -
Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, vysvětlí způsob a podmínky realizace prevence rizikového chování ve školním prostředí, uvede odborné důvody pro její vhodné zařazení.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

 

Celková časová zátěž studenta 150
Odpovídající množství kreditů 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 44 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinných dokumentů. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Požadavky ke zkoušce:

  • aktivní účast na seminářích (75%)
  • Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu.
    Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury.
    Test ověřuje splnění výsledků učení předmětu, s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování odpovědí. (Jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2015).  Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.

BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton.

BENDL, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton

JEDLIČKA, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál,

KOLÁŔ, M. (2011).  Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

KRAUS. B. (2014). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.

LAZAROVÁ, B. (1998). První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Strom.

PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.

VALENTOVÁ, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Sylabus -

1. Vymezení problematiky rizikového chování.

2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.

3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.

4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících.

5. Prevence a řešení rizikového chování.

6. Školní preventivní program, školní metodik prevence, úloha učitele při realizaci prevence rizikového chování.

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Studijní opory

Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8473

klíč k zápisu vám bude zaslán před začátkem semestru.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Výsledky učení -

Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky  analyzuje, posoudí a zhodnotí modelové situace rizikového chování žáků v současné škole, navrhne možnosti řešení, ale především prevence v různých úrovních.

Orientuje se v aktuální legislativě, doporučeních pro prevenci rizikového chování ve školním prostředí. 

Studující

  1. vysvětlí v souvislostech RCH pojem prevence v historickém i aktuálním pojetí (Národní strategie prevence RCH),
  2. specifikují kompetence a zodpovědnost při realizaci PRCH na jednotlivých úrovních (úloha školního metodika prevence, třídního učitele, učitele),
  3. dokáží vyhledat a stručně popsat metodická doporučení k PPRCH a postupy řešení při výskytu rizikových forem chování,
  4. uvedou a argumentují obsah a závaznost Preventivního programu RCH školy, zásady jeho účinnosti,
  5. popíší možnosti začlenění PPRCH do ŠVP, uvedou konkrétní příklady,
  6. uvedou možnosti a konkrétní příklady začlenění PPRCH do školního řádu,
  7. konkretizují možnosti funkčních pravidel, práce s nimi v souvislosti s prevencí RCH,
  8. uvedou možnosti, ale také limity práce s IVýP,
  9. orientují se v aktuálních výzkumech a poznatcích v oblasti RCH ve školním prostředí.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK