|
|
|
||
Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání, jeho vývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, po podstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků, podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatele nebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů.
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickým otázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání a jejich dosah pro edukaci.
1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy.
2. Filozofické otázky ve výchově a vliv jednotlivých filozofických směrů na výchovu.
3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět a člověka.
4. Středověk a supranaturalismus.
5. Osvícenství a jeho vliv.
6. Pragmatismus a senzualismus.
7. Moderní filozofické směry a jejich vliv na individualismus a liberalismus.
8. Existencialismus, materialismus a idealismus v moderní filozofii.
9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání.
10. Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
BENEŠ, M. (2002). Idea vzdělávání v současné společnosti. Eurolex Bohemia: 2002 BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Zvon: Praha. BREZINKA, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. L. Marek: Brno. GRENZ, S. J. (1997). Úvod do postmodernismu. Návrat domů: Praha. HOGENOVÁ, A. (2016). Bytí a rozumění. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. PATOČKA, J. (1997). Filozofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. PROKEŠOVÁ, M. (2009). Dítě v nás: filozoficko-pedagogické pojetí dětství a dítěte. Repronis: Ostrava STARK, S. (2006). Filozofie výchovy jako filozofie lidské aktivity a dialogu se zameřením na učení Hanse Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Aleš Čeněk: Plzeň TRETERA, I. (2003). Dějiny filosofie. Praha: Karolinum. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7962 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|