|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (09.09.2017)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí v jednotlivých kulturních epochách, naučit je hodnotit historickopedagogické jevy, seznámit je s metodami vědecké práce v dějinách pedagogiky a naučit se je používat. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (27.09.2020)
Distanční forma výuky V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou. Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním. Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
CACH, J. A KOL. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK 1988-1996. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. KOMENSKÝ, J. A. Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola, 2004. ŠTVERÁK,V. Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK, 1991. VÁŇOVÁ, R. A KOL. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK, 1997. VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK, 1995. Edice Z dějin pedagogiky |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
Zkouška má ústní podobu, předpokládá se pochopení pedagogické problematiky v historickém kontextu, porozumění základním pojmům, vztahům a souvislostem, a orientace v odborné literatuře, jejíž seznam posluchači předloží při zkoušce. Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus. 2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity. 3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu). 4. Pedagogika J. A. Komenského. 5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling). 6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století. 7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů. 8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století. 9. Školství a pedagogika v ČSR ve 20. století. |