Předmět je koncipován jako úvod do studia psychologie jazyka a řeči. Orientuje studenta především v otázkách vývoje jazykových schopností a řeči předškolního a raně školního dítěte. Ukazuje rovněž na souvislost rozvoje jazykových schopností a gramotnostních dovedností tak, aby znalosti získané v průběhu studia mohl student zhodnotit v oblasti psychologické diagnostiky a intervence. Teoretické východiska problematiky jsou představovány v oporách aktuálního zahraničního i domácího výzkumu, aby umožňovala základní orientaci studenta v této problematice pro potřeby praxe současného pedagogiko-psychologického poradenství.
V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky z psychologie jazyka a řeči, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Psychologie jazyka a řeči - vymezení, teoretické koncepty 2. Jazyk a kognitivní procesy 3. Osvojování jazykových schopností v průběhu ontogeneze 4. vývojové poruchy jazykových schopností 5. Diagnostika vývoje jazykových schopností a jeho poruch
Poslední úprava: Zemánková Alžběta, Mgr. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předpokladem pro úspěšné ukončení kurzu je docházku minimálně 75% a úspěšné zvládnutí zápočtového testu (minimálně 60%).
Poslední úprava: Zemánková Alžběta, Mgr. (26.09.2024)
Literatura
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.
Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Sylabus
Témata ve výuce: 1.Jazyk, řeč a komunikace, vymezení a teoretické koncepty 2. Jazyk a kognitivní procesy (myšlení, učení, paměť) 3. Strukturní model jazykových schopností – jazykové roviny 4. Ontogenetický vývoj jazyka, řeči a komunikace –obecné vývojové tendence v osvojování řeči a jazyka 5. prenatální a preverbální vývoj jazyka a řeči 6. raný vývoj řeči a jazyka – batolecí věk 7. předškolní a školní věk –pregramotnost a gramotnost 8. opožděný vývoj jazykových schopností 9. Vývojové poruchy jazykových schopností – vývojová dysfázie 10. Vývojové poruchy jazykových schopností – vývojová dyslexie 11. Diagnostika vývoje jazykových schopností a jeho poruch
Poslední úprava: Zemánková Alžběta, Mgr. (26.09.2024)
Výsledky učení
V rámci předmětu si studující osvojí poznatky o vztahu mezi jazykem a kognitivními procesy ve vývojové perspektivě, znalosti ohledně ontogenetického vývoje jazykových schopností v oblasti fonologie, slovní zásoby, gramatiky i pragmatiky, současné koncepty vývojových poruch jazyka (vývojová dysfázie, vývojová dyslexie) v kontextu biologické, kognitivní a behaviorální úrovně symptomů, základní přehled ohledně diagnostických nástrojů, které lze použít k diagnostice jazykového vývoje a jeho poruch. Kurz navazuje na některé poznatky získáné v předmětech obecné a vývojové psychologie, prohlubuje je a rozšiřuje v souladu s vybranými stánicovými otázkami. Zejména v druhé části kurzu se studenti seznámí s informacemi úzce souvisejícími s praxí poradenkého i klinického psychologa.
Poslední úprava: Zemánková Alžběta, Mgr. (26.09.2024)