PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Socio-kulturní přístupy k učení a myšlení - OPBP3Q601C
Anglický název: Sociocultural Approaches to Learning and Thinking
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Anotace -
PUBLIKUM: Předmět je určen studentům 1.-3. ročníku Bc. se zájmem o sociální aspekty kognitivního vývoje obecně a/nebo se zájmem o problematiku efektivního rozvoje kognice ve výukovém procesu. VÝCHOZÍ MYŠLENKA: Jedná se o příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu kognice v současné psychologii - kognitivně-vývojové a pedagogické. Budeme vycházet z konstruktivně kritické reflexe klasické Piagetovy koncepce vývoje/rozvoje kognice, abychom si následně představili historicko-kulturní pohled Lva Vygotského, která se stala inspirací toho, co dnes nazýváme socikulturní teorie kognice nebo také socikognitivní přístupy. Postupně projdeme jednotlivé stěžejní sociokulturní/sociokognitivní koncepce - viz sekce Syllabus - a rozebereme, čím která přispěla/přispívá k celkovému psychologickému obrazu kognitivního vývoje a jeho aplikaci do pedagogicko-didaktické praxe. CÍLE: Kurz učí studenty dívat se na proces učení jako na nástroj celkového/širšího kognitivního rozvoje dítěte, v němž klíčovou úlohu hrají multidimenzionální sociální interakce: dítě/žák - rodič/pedagog, dítě/žák - jiné dítě/spolužák, dítě/žák - společnost. FORMA VÝUKY: Jedná se o interaktivní seminář sestávající z přednáškových částí, individuálních a skupinových/párových aktivit, skupinových/společných diskusí, práce s odbornými texty (ČJ a pasivně EN), práce s pedagogicko-psychologickými materiály, práce s videi.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

  • prezence 70% - jedná se o interaktivní kurz, jehož hlavní máplní je průběžná aktivita studentů.
  • zpracování krátké eseje v rozsahu 3-5 normostran na rámcově definované téma.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Sylabus

Tématické bloky:

  • Piagetova konstruktivistická koncepce kognitivního vývoje - kritický pohled a nástin podoby sociokulturního pohledu na kognitivní vývoj
  • Vygotského kulturně-historická perspektiva v psychologii
  • Bandurova teorie sociálního učení
  • Brunerův sociálně konstruktivistický přístup a scaffolding
  • Koncept sociokognitivního konfliktu Perret-Clermontové, Mugnyho, Doise
  • Teorie kontextualizovaného učení školy v Palo Alto
  • Metoda kooperativního učení/vyučování inspirovaná Freinetem
  • Role komunikace v kognitivním vývoji a Tomasellův funkcnionalistický/pragmatický/sociální přístup k jazyku a jeho osvojování
  • Feuerseinův koncept zprostředkovaného učení a metoda instrumentálního obohacování
  • Shrnutí, porovnání a kritické zhodnocení sociokognitivních přístupů ve srovnání s jinými přístupy 
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Studijní opory
Opory (přednášky a materiály) budou k dispozici v univerzitní aplikaci Moodle - link bude zaslán zapsaným studentům.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK