PUBLIKUM: Předmět je určen studentům 1.-3. ročníku Bc. se zájmem o sociální aspekty kognitivního vývoje obecně a/nebo se zájmem o problematiku efektivního rozvoje kognice ve výukovém procesu.
VÝCHOZÍ MYŠLENKA: Jedná se o příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu kognice v současné psychologii - kognitivně-vývojové a pedagogické. Budeme vycházet z konstruktivně kritické reflexe klasické Piagetovy koncepce vývoje/rozvoje kognice, abychom si následně představili historicko-kulturní pohled Lva Vygotského, která se stala inspirací toho, co dnes nazýváme socikulturní teorie kognice nebo také socikognitivní přístupy. Postupně projdeme jednotlivé stěžejní sociokulturní/sociokognitivní koncepce - viz sekce Syllabus - a rozebereme, čím která přispěla/přispívá k celkovému psychologickému obrazu kognitivního vývoje a jeho aplikaci do pedagogicko-didaktické praxe.
CÍLE: Kurz učí studenty dívat se na proces učení jako na nástroj celkového/širšího kognitivního rozvoje dítěte, v němž klíčovou úlohu hrají multidimenzionální sociální interakce: dítě/žák - rodič/pedagog, dítě/žák - jiné dítě/spolužák, dítě/žák - společnost.
FORMA VÝUKY: Jedná se o interaktivní seminář sestávající z přednáškových částí, individuálních a skupinových/párových aktivit, skupinových/společných diskusí, práce s odbornými texty (ČJ a pasivně EN), práce s pedagogicko-psychologickými materiály, práce s videi.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
The course offers students the opportunity to become familiar with the theoretical foundations and applied models of the so-called socio-cultural approaches to the study of thinking and learning in contemporary educational psychology. The course is rooted in presenting and contrasting the work of two influential authors within the socio-cultural approaches to study thinking and learning: L.S. Vygotsky and R. Feuerstein. The aim is to show a potential of these authors to inspire current counselling psychology, especially in matters of multiculturalism and so-called dynamic assessment (i.e., diagnostics that take into account more than current performance and the individual's potential to learn and further develop). Throughout 12 seminar meetings, two theoretical lines will be introduced: 1. the so-called Vygotskian and neo-Vygotskian, following on the link of L.S. Vygotsky in pedagogy and psychology 2. the so-called Neo-Piagetian, based on the work of the contemporary Israeli psychologist Reuven Feuerstein and his supporters (Michael Shayer, Alex Kozulin and Robert Burden) Both lines understand learning and education as processes that primarily contribute to the development of the student's cognitive functions , amplify the cultural and social determinants of the cognitive development process and the learning process. The Vygotsky's line is presented as emphasizing the socio-cultural mediation of the learning process: learning processes appear first as processes by which the child internalizes the methods and activities existing in a given culture. The key concept here is that of a symbolic tool. Feuerstein's line then works with the amplification of the meaning of the mediator (i.e. the other person) in the process of the child's interaction with his environment. The key concept here is the concept of mediated learning experience. The structure of individual seminars is determined by three thematic blocks. Their further breakdown of the arrangement allows us to follow the historical context of the development of approaches in educational psychology, which emphasize the social and cultural aspects of the development of psychological functions, and shows the basic theoretical principles and research methodology in this area. It gradually leads to the identification of topics and questions of contemporary applied pedagogical psychology, for which the observed approaches can be inspiring.
Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu
prezence 70% - jedná se o interaktivní kurz, jehož hlavní máplní je průběžná aktivita studentů.
zpracování krátké eseje v rozsahu 3-5 normostran na rámcově definované téma.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Sylabus
Tématické bloky:
Piagetova konstruktivistická koncepce kognitivního vývoje - kritický pohled a nástin podoby sociokulturního pohledu na kognitivní vývoj
Vygotského kulturně-historická perspektiva v psychologii
Bandurova teorie sociálního učení
Brunerův sociálně konstruktivistický přístup a scaffolding
Koncept sociokognitivního konfliktu Perret-Clermontové, Mugnyho, Doise
Teorie kontextualizovaného učení školy v Palo Alto
Metoda kooperativního učení/vyučování inspirovaná Freinetem
Role komunikace v kognitivním vývoji a Tomasellův funkcnionalistický/pragmatický/sociální přístup k jazyku a jeho osvojování
Feuerseinův koncept zprostředkovaného učení a metoda instrumentálního obohacování
Shrnutí, porovnání a kritické zhodnocení sociokognitivních přístupů ve srovnání s jinými přístupy
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Studijní opory
Opory (přednášky a materiály) budou k dispozici v univerzitní aplikaci Moodle - link bude zaslán zapsaným studentům.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)