|
|
|
||
Předmět poskytuje vhled do aktuálního hnutí pozitivní psychologie, která se zaměřuje na hledání a zkoumání pozitivních stránek lidského prožívání a jednání.Pozitivní psychologie je psychologické odvětví zabývající se studiem pozitivních emocí a kladných životních zážitků a zkušeností. V centru její pozornosti je také výzkum pozitivních individuálních vlastností a rysů osobnosti a hledání faktorů, které se uplatňují v pozitivně fungujících společenstvích a institucích. Cílem předmětu je hlubší seznámení s inspiračními proudy tohoto hnutí, jeho vývojem, diagnostickými nástroji i praktickými aplikacemi. Není jednostrannou propagací tohoto pozitivního hnutí, ale vede studenty k diskusi, vlastní reflexi a hodnocení stávajícího stavu teoretického poznání, metodologie, systému měření i uplatňovaných terapeutických postupů. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků, která představí vybraná klíčová témata pozitivní psychologie: 1) posttraumatický růst, 2) pozitivní emoce, 3) silné stránky charakteru a ctnosti, 4) well-being, 5) štěstí, 6) pozitivní psychoterapie. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.04.2020)
|
|
||
SELIGMAN, Martin E. P. a CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 2000, 55: 5–14. SNYDER, Carles R. a LOPEZ, Shane J. (ed.). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press, 2001. SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada Publishing as, 2012. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004. SELIGMAN, Martin E. P. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar, 2003. JOSEPH, Steven. Co nás nezabije. Praha: Portál. 2017. CALHOUN, Lawrence G. a TEDESCHI, Richard G. (ed.). Handbook of posttraumatic growth: Research and practice. Mahwah: Routledge, 2014. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitního splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (31.01.2020)
|