|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky prevence rizikového chování v kontextu resortu školství. V seminářích budou studenti rozvíjet své kompetence v oblasti zásad efektivní prevence, s důrazem na spolupráci jednotlivých zainteresovaných subjektů. Bude akcentován současný systém školské prevence, prioritně pak primární prevence RCH (všeobecná, selektivní, indikovaná). Primární prevence RCH u dětí a dospívajících se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k těmto rizikovým projevům v chování žáků: agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, Spektrum efektivní prevence musí zahrnovat širší kontext témat, nikoli se soustředit pouze na otázku prevence zneužívání návykových látek. Obecně můžeme říci, že hlavními cíli programů je podpora zdravého způsobu života, rozvoj zdravých interpersonálních vztahů a zdravého sebepojetí dětí a dospívajících. Studenti získají přehled o rolích jednotlivých školních poradenských pracovišť v této otázce (zejména školního metodika prevence) a jejich vzájemné spolupráci, budou obeznámeni s koncepcí minimálního preventivního programu školy a evaluací preventivních programů. Budou představeny příklady dobré praxe, kontakty na poskytovatele programů prevence. Aktuálně je v předmětu kladen hlavní důraz na prevenci v oblasti sociálního klimatu a vrstevnických vztahů.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Podmínkou ukončení je aktivní účast v rozsahu min. 70%, průběžné plnění úkolů a závěrečný znalostní test základní terminologie. Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
BENDL, S.; KUCHARSKÁ, A. (ed.). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. GALLÀ, M., AERTSEN, P., DAATLAND, CH., DESWERT, J., FENK, R. a FISCHER, U. a kol. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR, 2005. MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ J. a NOVÁK, P. (Eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, UK v Praze & Togga, 2015. Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2010-2012, 2010. Praha: MŠMT, 2010 a pozdější revize. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2020)
|
|
||
V předmětu je kladen důraz především na prevenci v oblasti sociálního klimatu a vrstevnických vztahů. Osnova předmětu po jednotlivých tematických blocích: 1) Základní definice primární prevence rizikového chování, zasazení do kontextu prevence sekundární a terciární, systém školské primární prevence; 2) Jednotlivé typy rizikového chování a jejich specifika; 3) Rozdělení preventivních aktivit: specifická a nespecifická primární prevence, aktivity realizované školou a externisty, typičtí poskytovatelé primární prevence; 4) Cílové skupiny primární prevence (dle věku a rizikovosti); 5) Rizikové a protektivní faktory na úrovní jedince, školy, vrstevníků, rodiny a společnosti; 6) Úrovně prevence dle rizikovosti cílové skupiny: prevence všeobecná, selektivní a indikovaná, vzdělání a kompetence pracovníků na jednotlivých úrovních primární prevence; 7) Efektivita primární prevence, parametry efektivního preventivního programu, Standardy v primární prevenci; 8) Koncepce primární prevence na škole, školní preventivní program, zdravá škola; 9) Seznámení s efektivními programy primární prevence (Kočičí zahrada, Unplugged, Boys a Girls plus, Zipyho kamarádi apod.); 10) Složení efektivního programu, informace k závěrečnému kolokviu; 11) Role poradenských služeb v prevenci; 12) Výzkum a evaluace v primární prevenci - právní rámec PPRCH ve školách Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Absolvent zná typické druhy rizikového chování, umí pracovat se školním preventivním programem a orientuje se v základních motivech agresivního chování ve školním prostředí. Poslední úprava: Vozáb Němcová Dana (10.10.2024)
|