|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o poradenství a umožnit rozvoj některých dovedností, které se uplatní v poradenské práci s klienty. Předmět představuje poradenství jako specifickou psychologickou sféru a jako specifickou odbornou profesní činnost, která se realizuje ve vnitřně členěném systému poradenských služeb. Důraz bude kladen také na typy poradenských zakázek od různých skuin klientů. Představen bude i poradenský proces a jeho jednotlivé fáze a strategie. Diskutovány budou i etické normy a dilemata v poradenství. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 30 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, zapojení se do řešení skupinového úkolu a jeho prezentace. Zkouška bude realizována formou testu. Obsah testu je dán výukovými okruhy, bude mít podobu uzavřených a otevřených otázek, pro úspěšné absolvování minimální výkon 60% (hodnocen známkou 3). Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
BROWN D. a LENT. W. Handbook of counseling psychology. New York: 2000. DRAPELA, J. V. a HRABAL, VL. Vybrané poradenské směry: teorie a strategie. Praha: UK, 1995. DRYDEN, W. Poradenství. Portál: Praha, 2008. GABURA, J. a PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. GALDARD, K. D. Counselling children: a practical introduction. London: Sage, 1998. HADJ MOUSSOVÁ, Z. a VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK, 2002. HRABAL, VL. st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z. a VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: PF UK, 2002. HUTCHBY, I. The discourse of child Counselling. Amsterodam: 2007. KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. NOVÁK, T. Manželské a rodinné poradenství. Grada: Praha, 2006. PEŠOVÁ, I. a ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada: Praha, 2006. VAGNEROVA, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2020)
|
|
||
Předmět bude strukturován následujících tematických bloků: 1. Poradenství v systému psychologických disciplín, laické vs. odborné poradenství, poradenství jako odborná profesní činnost 2. Členění poradenských služeb v aplikační sféře - poradenství ve výchově a vzdělávání, vysokoškolské poradenství, poradenství pro ohrožené skupiny klientů. 3. Partnerské a manželské poradenství, vztahové poradenství. 4. Kariérové poradenství, firemní poradenství. 5. Poradenský proces, cíle, metody, průběh, očekávání klientů, práce se zakázkou. Poradenské činnosti - prevence, diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost. 6. Etické aspekty poradenské práce. Supervize jako nedílná součást výkonu činnosti poradce. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|