PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologický výzkum II - OPBP3Q403A
Anglický název: Psychological Research II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 81 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Vyučující: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3Q304A
Anotace -
Nácvik kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody téměř biografického rozhovoru, založeného na zachycení jednak blízkých a sociálních vzorů či idolů, a jednak zájmů a zálib. Vedení rozhovoru, jeho přepis, „close reading“ a komentování na marži, zpracování do příběhu, dále do interpretace (v 1. semestru) a nakonec do pojmové mapy (v 2. semestru).
Poslední úprava: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (30.01.2023)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

120,0

 

Přidělené kredity

4

Zakončení

KZ

Přímá výuka

Přednášky:

0

Cvičení:

24

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

 

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

10 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce

50 hodin

Příprava na zápočet

10 hodin

 

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

1. semestr: Provedení rozhovoru a jeho zpracování do finální interpretace (uznané vedoucím práce);

2. semestr: Zpracování materiálů kolegy z dvojice do tzv. pojmové mapy a její legendy; splnění testu na pojmosloví kvalitativního výzkumu.

Poslední úprava: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (30.01.2023)
Literatura

KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 2008. (Diplomová práce)

KUČERA, Miloš. Formy citů: Lacanovská teorie. Praha: Karolinum, 2008. Kapitola 9.1 Pop-panteon, s. 358-367.

MIKŠÍČEK, Ondřej. Identifikace a imitace u současných školáků: Pop pantheon. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 1999. (Diplomová práce)

RYBA, Zdeněk. Volba idolů ve školním věku: Pop-panteon. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 20016. (Bakalářská práce.)

KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017, s. 506-525.

STRAUSS, Anselm L., CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999.

ATKINSON, Paul, DELAMONT, Sara (Eds.). SAGE Qualitative Research Methods (Four-Volume Set). London: SAGE Publications Ltd., 2011.

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
Sylabus

Kurz pokračuje v linii posledních 10 let na tzv. pop-panteon školních dětí a mládeže. Zde se primárně zkoumalo, jaké sociální (slavné) vzory nebo milostné idoly pomáhají mladým osobám v jejich psychosexuální emancipaci z jádrové rodiny. Odpověď na otázku „Které máš nejoblíbenější známé osobnosti? (herci, zpěváci, sportovci…) Zkus napsat, co se Ti na nich líbí, případně proč si myslíš, že jsou tak oblíbení“ však ukázala, že děti odpovídají tak, že uvádějí i osoby blízké (např. učitele, trenéry, kamarády) a nejbližší (rodiče, sourozence), a kromě toho i své vlastní činnosti a zájmy (tzv. sublimace).

            Kategorizací těchto odpovědí vzniklo základní výkladové schéma, rozlišující: identifikaci (vzory), erotickou adoraci a pak sublimaci, resp. identifikaci se vzorem, provádějícím stejnou činnost jako já. Sama identifikace (non-sublimační) se pak dělila na imaginární, symbolickou, s Nadjá a prostřednictvím symptomu (viz podrobněji Literaturu a Studijní opory).

            Tento typ výzkumu byl prováděn na celých školních třídách. V akademickém roce 20/21 byl vstup do škol zásadně omezen, a proto se přešlo téměř biografické rozhovory s jednou osobou, stejného pohlaví, zhruba stejného věku jako tazatel (nesmí být ovšem jeho příbuzný), strukturované stejným zaměřením na významné osoby všeho druhu a na zájmy respondenta (včetně školní kariéry a životních ambicí) od raného dětství do současnosti. Ve zpracování těchto rozhovorů lze použít jednak částečně výše uvedené schéma, ale hlavně se pohybovat v přirozeném jazyce s psychologickým obsahem a zejména přebírat „in vivo“ kódů samotného respondenta, kolem nichž rozhovor gravituje (např. klíčové úsloví; jméno, jaké si respondent dal apod.).

            K tomuto postupu bude v prvních hodinách dána instruktáž na materiálu z předchozích let.

            Ve 2. semestru si dvojice studentů vzájemně vymění výzkumný materiál a každý z nich vypracuje na základě tohoto materiálu kolegy tzv. pojmovou mapu a její legendu. Tím bude kazuistika ukončena. Také k tomuto postupu bude provedena instruktáž.

 

Poslední úprava: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (30.01.2023)
Výsledky učení

Student se naučí zpracovat vystižení hybných sil v biografii respondenta do tzv. pojmové mapy jakžto résumujícího a současně heuristického nástroje.

Poslední úprava: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (03.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK