|
|
|
||
Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. V přednáškách je uplatněno dvojí hledisko: synchronní a diachronní. Synchronní hledisko mapuje prostor plurality paradigmat. Je vycházeno z Kuhnova pojetí paradigmatu jakožto vzoru či kritéria vědeckého výzkumu. Jsou rozlišeny čtyři úrovně paradigmat: filosofická východiska, předmětné kategorie, metodologie a terminologie. Pro popis charakteristik jednotlivých paradigmat jsou využity Watsonovy preskripce (systém bipolárních pojmů, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat různé stránky jednotlivých psychologických směrů). Diachronní hledisko ze zaměřuje na pohyb a peripetie vývoje psychologického myšlení. Pozornost je věnována významným krizím a rozporům uplatňujícím se při vzniku jednotlivých psychologických škol. V centru zájmu stojí především rozpor scientistických a antropocentrických přístupů. Z výše uvedených hledisek je pojednáno o jednotlivých psychologických směrech a přístupech. Závěrečná část kursu se zabývá otázkami souvisejícími s postmoderním obratem v psychologii. Struktura kurzu je tvořena následujícími tematickými bloky: 1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ, 2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII, 3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII, 4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU, 5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT (strukturalismus a funkcionalismus, behaviorismus, gestaltismus, Freudova psychoanalýza, Jungova hlubinná psychologie, Adler, neopsychoanalýza, Berne, existenciální a humanistická psychologie, transpersonální psychologie, kognitivní psychologie, kulturně historický přistup), 6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII, 7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ, 8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII, 9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY "TETRÁDY", 10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.04.2020)
|
|
||
Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Očekávaná zátěž studenta
Příprava na zkoušku a zkouška: 40 hodin Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
a) základní studijní literatura: HOSKOVEC, J., NAKONEČNÝ, M., SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, 2002. SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN, 1981. PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.
b) doporučená studijní literatura: KUHN, T. Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikoymenh, 1997. MADSEN, K. B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988. WATSON, R. I. Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 7, 1971, s. 311-322. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
|
|
||
Zkouška + seminární práce podle požadavků z přednášek. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
|
|
||
Studující charakterizuje základní paradigmata (psychologické přístupy) v psychologii Studující popíše filozofická východiska psychologických přístupů Studující popíše předmětná východiska psychologických přístupů Studující charakterizuje metodologické postupy jednotlivých přístupů Studující popíše klíčové koncepty a termíny jednotlivých přístupů Studující popíše, na co jednotlivé přístupy navazují, co překonávají a jaké jsou jejich jednostrannosti Studující dokáže charakterizovat hodnotový a normativní aspekt psychologických přístupů Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|