Kurz se zaměřuje na měření v psychologii, jeho přesnost a spolehlivost a charakteristiky testových metod. V přednáškách se studenti seznámí s měřením v psychologii a jeho úrovněmi, s procesem konstrukce testových metod, včetně ověřování jejich psychometrických vlastností (klasická teorie testů). Prostor bude věnován i otázkám normalizace testů. V rámci cvičení studenti během semestru na základě instrukcí a průběžné zpětné vazby zkonstruují osobnostní dotazník nebo znalostní test, zadají jej, vyhodnotí a provedou položkovou analýzu.
Předmět je strukturován do přednášek a seminářů. Přednášky porkývají následující témata: 1) Cíl a smysl psychometrie, vývoj psychometrie, 2) Aplikace měření v psychologii I – typy diagnostických metod, statistický vs. klinický přístup, 3) Aplikace měření v psychologii II – úrovně měření v psychologii, chyby měření, 4) Konstrukce psychodiagnostických metod – operacionalizace, teorie faset, formáty odpovídání, 5) Charakteristiky psychodiagnostických metod – objektivita, reliabilita, validita, standardizace
Semináře pokrývají následující témata: 1) Ukázka psychologického dotazníku/testu, 2) Tvorba datového souboru, 3) Statistický program Jamovi, 4) Konstrukce psychodiagnostických metod – tvorba faset, psaní položek, 5) Online administrace dotazníku (google forms), 6) Psychometrická analýza I – naměřené hodnoty a jejich rozložení, 7) Psychometrická analýza II – vztahy mezi škálami, 8) Psychometrická analýza III – vnitřní konzistence a položková analýza, 9) Psychometrická analýza IV – analýza faktorů, 10) Finalizace a prezentace seminární práce 11) Replikační krize v psychologii
Poslední úprava: Rudorfer Lothar Filip, Mgr. (20.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočtová práce, ve které student představí zkonstruovaný dotazník a okomentuje jeho naměřené psychometrické vlastnosti.
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.01.2020)
Literatura
URBÁNEK, Tomáš, DENGLEROVÁ, Denisa a ŠIRŮČEK, Jan. Psychometrika: měření v psychologii. Portál, 2011.
AERA, APA, NCME. Standardy pro pedagogické a psychologické testování (překlad). Praha: Testcentrum, 2001. 192 s. ISBN 80-86471-07-1.
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.01.2020)
Výsledky učení
Vysvětlí základní principy psychometrie: Studující vysvětlí základní principy a smysl psychometrie, včetně historie jejího vývoje a významu v psychologii.
Rozliší typy diagnostických metod a úrovně měření: Studující rozliší různé typy diagnostických metod v psychologii a popíší úrovně měření a chyby měření.
Definují klíčové charakteristiky psychodiagnostických metod: Studující definují a vysvětlí klíčové charakteristiky psychodiagnostických metod, jako jsou objektivita, reliabilita, validita a standardizace.
Konstrukce psychodiagnostických metod: Studující navrhnou základní strukturu psychodiagnostického nástroje, včetně tvorby faset a psaní jednotlivých položek.
Aplikují postupy pro zpracování a analýzu psychologických testů: Studující aplikují statistický software (např. Jamovi) k analýze dat z psychologických testů, včetně přípravy datového souboru a administrace dotazníků.
Provedou psychometrickou analýzu: Studující provedou psychometrickou analýzu, včetně analýzy vnitřní konzistence, položkové analýzy a faktorové analýzy, a interpretují výsledky.
Normalizují a standardizují testové metody: Studující vysvětlí proces normalizace a provedou základní kroky k zajištění standardizace vytvořeného testu.
Vyhodnotí spolehlivost a validitu vlastního psychodiagnostického nástroje: Studující zhodnotí reliabilitu a validitu jimi vytvořeného psychologického testu pomocí klasické teorie testů.
Prezentují výsledky konstrukce a psychometrické analýzy testu: Studující prezentují výsledky své seminární práce, zahrnující konstrukci psychodiagnostického nástroje, jeho administraci a psychometrickou analýzu.
Diskutují replikační krizi v psychologii: Studující diskutují replikační krizi v psychologii, její příčiny a důsledky, a vysvětlí, jak může psychometrie přispět k jejímu řešení.
Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)