|
|
|
||
Cílem předmětu je vytvoření základního vhledu do problematiky vnitřního obrazu osobnosti v současné psychologii a získání přehledu o tématech diferenciální psychologie. Kurs má vést k poznání a pochopení funkce osobnosti v životě člověka a k integrování vědění o jeho duševním životě. Témata sledují linii struktury osobnosti (včetně typologických a rysových přístupů), dynamiky osobnosti, systémy determinace a regulace (na nichž závisejí aspekty chování a prožívání, zaměření činnosti, kognitivních a realizačních činností, zvládání situací a úkolů života), dále je pozornost věnována problematice utváření Ega a identity a vlivu závažných životních událostí na formování osobnosti. Praktické semináře doplňující přednáškovou část slouží k ukotvení poznatků v daných tematických oblastech a zároveň vedou prostřednictvím diskuse k podpoře kritického myšlení.
V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Téma: Úvod do diferenciální psychologie, 2. Téma: Vznik psychologie osobnosti, 3. Téma: Hlavní témata a metody studia psychologie osobnosti, 4. Téma: Problematika struktury a dynamiky osobnosti, 5. Téma: Temperamentové dispozice, 6. Téma Charakter 7. Téma: Zaměřenost obsahu činnosti osobnosti a její determinace, 8. Téma: Schopnosti, vlohy. inteligence a tvořivost Kognitivní komponenta osobnosti, 9. Téma: Tvořivost, 11. Téma: Utváření a integrita osobnosti, náročné životní situace,
Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vytvoření základního vhledu do problematiky vnitřního obrazu osobnosti v současné psychologii a získání přehledu o tématech diferenciální psychologie. Dalším cílem předmětu je seznámení se základními tématy spadající pod oblast struktury a dynamiky pozornosti. Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 138 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut, práce se studijními materiály v průběhu semestru 8 hodin. Samostudium literatury 50 hodin, zpracování seminární práce 40 hodin, příprava na zkoušku 16 hodin. Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
BLATNÝ, Marek a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha, Grada. 2010. CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada. 2012. CORR, Philip; MATTHEWS, Gerald (ed.). The Cambridge Handbook of Personality Psychology. New York: Cambridge University Press, 2016. GOULD, Stephen J. Jak neměřit člověka. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 1997. PERVIN, Lawrence A. a JOHN, Oliver P. (ed.). Handbook of personality: Theory and research. New York: The Guilford Press, 1999. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister a Principal, 2002.
Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Psychologie osobnosti vznik a vývoj disciplíny, místo psychologie osobnosti v systému psychologických disciplín, definice osobnosti a přístupy k jejímu vymezování, vztah k blízkým pojmům)). Základní témata studia psychologie osobnosti (problematika struktury osobnosti a přístupy ke strukturaci, dynamika, vývoj, integrace, patologie osobnosti aj., teorie osobnosti). Metodologie a metody psychologie osobnosti (nomotetický, typologický a idiografický přístup v psychologii osobnosti, metody a techniky užívané v psychologii osobnosti). Temperament a biologický základ osobnosti vymezení a vlastnosti temperamentu, temperament a chování, teorie temperamentu: Hippokrates, Kretschmer, Sheldon, Pavlov, Haymans-Wiersma, Eysenck, Thomas-Chessová-Birch, Buss-Plomin, Gray, Zuckerman, Cloninger aj.) Inteligence, nadání v základní spory v učení o inteligenci, Tvořivost vymezení tvořivosti, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivé schopnosti, tvořivá osobnost, proces tvorby (Wallace) a tvůrčí produkt, teorie tvořivosti osobnostní (Freud, Jung, Adler, Kris, Maslow) a procesuální (Mednick, Kogan), vztah kreativity a inteligence. Kognitivní styly osobnosti (vymezení a význam kognitivních stylů, charakteristika jednotlivých stylů: závislost x nezávislost na poli (Wittkin), reflexivita x impulzivita (Kogan), šířka kategorizace (Bruner), globalizmus x detailismus, vyostřování x uhlazování (Klein), inovativnost x adaptivnost (Kirton), akční styly (Allport, Lurija). Motivační dispozice (jednotlivé motivy jako dispozice k vybuzení motivační síly - potřeby (Maslow), velká trojka motivů:motiv výkonu, afiliace a moci, seskupení více motivů směřující k cíli - zájmy, postoje, hodnoty, motivační vlastnosti, dynamika motivace, (homeostatický, pobídkový, humanistický aj. výklad dynamiky motivace) Charakter (přístupy k vymezování charakteru, charakterologie - výstavba charakteru dle Klagese, Wellek, přístup k charakteru Allporta - teorie Pecka, Cloningerova teorie charakteru, současný pohled na problematiku charakteru, charakter a pozitivní psychologie, silné stránky charakteru Integrace osobnosti (vymezení sebepojetí, historický a současný pohled na sebepojetí, konceptualizace Já a jeho jednotlivé aspekty, sebehodnocení a sebepojetí, identita a autonomie, vymezení identity Bačová, identita v teorii Eriksona, sebedefinování a problematika volby, procesy formování identity - Baumeister, selfing - McAdams, k historii individuálního sebeuvědomování a utváření osobnosti (Lurija), utváření fyzického, psychického a sociálního Já v průběhu vývoje Formování osobnosti, náročné životní situace ( náročné životní situace, krize, stres, frustrace, celoživotní vývoj) Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě splnění povinné docházky na semináře (75%) a kvalitního splnění zápočtového úkolu, který je odevzdán prostřednictvím Moodle. Kurz je zakončen ústní zkouškou. Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Na základě absolvování kurzu studující: 1) umí popsat klíčové události, které vedly k formování psychologie osobnosti 2) umí popsat rozdíly v evropského a amerického trendu při formování psychologie osobnosti 3) prokáže znalost základních děl a osobnotí, které měly formativní vliv na psychologii osobnosti 4) umí definovat osobnost a jiné stěžejní konceepty a tytoo definicie argumentovat 5) umí popsat jednotlivé teorie temperamentu a prokáže porozumění jejich obsahu 6) umí popsat jednotlivé teorie charakteru a prokáže porozumění jejich obsahu 7) umí popsat jednotlivé teorie tvořivosti a prokáže porozumění jejich obsahu 8) umí popsat jednotlivé teorie rysů aprokáže porozumění jejich obsahu 9) umí popsat jednotlivé teorie nadání a prokáže porozumění jejich obsahu 10) umí popsat jednotlivé teorie self systému a prokáže porozumění jejich obsahu 11) umí popsat přístupy ke strukturaci osobnosti 12) umí kriticky zhodnotit a porovnat jednotlivé teorie v rámci jednotlivých témat struktury a dynamiky osobnosti Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|