PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vědecký výzkum v psychologii - OPBP3Q104A
Anglický název: Scientific Research in Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 50 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Vyučující: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Je prerekvizitou pro: OPBP3Q204A, OPBP3Q608B, OPBP3Q205A
Anotace -
Cílem první části předmětu je orientovat studenty v žánrech odborných textů a jejich uvedení do role čtenářů a budoucích autorů výzkumných zpráv. Druhá polovina kurzu studenty seznamuje se základy metodologie psychologického bádání, a to formou představení obecných parametrů kvalitní vědy, nejčastěji užívaných metod, různých podob výzkumného designu, základních pojmů a paradigmat výzkumu (kvantitativní a kvalitativní). Součástí jsou i různé praktické ukázky a cvičení rozvíjejí výzkumné kompetence. Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice. Studenti si vyberou téma (jev a jeho teorii) z encyklopedické učebnice Psychologie Atkinsonové a Hilgarda; naformulují otázky, které v nich čtení textu vyvolává; vyhledají text výzkumné zprávy, ve které mohou hledat odpovědi na své otázky (standardně v odborném časopise); provedou jeho rozbor z hlediska struktury IMRD (Introduction, Method, Results, Discussion); shrnou poučení k výchozí encyklopedické teorii. Struktura předmětu pokrývá následující témata: 1) Úvod: Program předmětu; požadavky na seminární práci; rozdělení mezi vyučující v roli školitele seminární prace; 2) Paradigma, metodologie, metoda: Pojem paradigma; paradigma pozitivistické x konstruktivistické (a další členění); T. Kuhn, M. Foucault, K. Popper - paradigma a blízké pojmy; pojem metodologie a metoda (ve spojitosti s paradigmatem); paradigmata v psychologii; 3) Vztahy mezi výzkumem a teorií: Teorie jako zdroj výzkumu x teorie jako výsledek výzkumu; funkce teorie v kvalitativním, kvantitativním a smíšeném designu; psychologické směry a jimi upřednostňované typy výzkumů; teorie laické versus teorie vědecké; 4) Kritéria dobrého výzkumu: Validita, reliabilita, objektivita, originalita a další charakteristiky (různá pojetí); rozdíly v posuzování výzkumů s kvalitativním, kvantitativním a smíšeným designem; realizace "dobrého" výzkumu; výběr kvalitních zdrojů (porovnávání článků); uplatnění kritérií APA; 5) Psaní odborného textu: Fáze procesu přípravy odborného textu; organizace materiálu; volba tématu, struktury a stylu textu; práce s literaturou; účel a podoba tabulek a diagramů; autorská lokace a pozicionalita; typy autorství a jejich úskalí; funkce recenze/kritiky; výběr média pro zveřejnění textu; 6) Žánry odborných textů: Obecné: výzkumné zprávy x učebnice encyklopedické a učebnice metodiky (know about x know how); výzkumné zprávy x expertíza a politické stanovisko (tradice, autorita, intuice, věda); metoda výzkumu: empirie (laboratoř/terén), tvorba teorie (pojmy a výklad), systém, kontrola (osobní x veřejná). Žánry článků v odborných časopisech: studie empirické, teoretické, přehledové, metodologické; diskuse a recenze (tradice, autorita, intuice, věda); 7) Rešerše: Literatura primární x sekundární. "Prostory" k provádění rešerší (encyklopedie, handbook, encyklopedická monografie; více či méně specializovaný odborný časopis; elektronický katalog knihovny; elektronická databáze anotací a/nebo fulltextů odborných statí; "Google"); kategorie odborných literárních pramenů (literatura primární vs. sekundární; prameny nosné vs. podpůrné/slovníkové/encyklopedické); internet a elektronické databáze (Googlování; základní vs. pokročilé vyhledávání); MVS; 8) Výzkumná zpráva - struktura: Základní (IMRD) a doplňkové prvky. Žánry výzkumných zpráv dle strategické volby žánru empirického výzkumu (laboratorní ("se studenty") vs. terénní; etická vs. emická perspektiva; variabilita osob vs. variabilita metod/perspektiv; representativní vs. kredibilní; verifikační/deduktivní vs. heuristický/induktivní; deskriptivní/explanační vs. preskriptivní/evaluační); 9) Teoretická integrita textu: Hypotetické myšlení (implikace, kombinace, kvaternalita); kódování empirických dat (paradigma, druhy).
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.04.2020)
Cíl předmětu
  • Rámcově porozumět základním metodologickým pojmům/postupům a následné organizaci navazujících kurzů dle jejich zaměření na kvalitativní a kvantiativní výzkum. 
  • Rozvinout schopnost studentů/studentek rozeznat a adekvátně hodnotit povahu (žánr) a kvalitu odborného zdroje.
  • Dovést studenty/tky ke kompetenci sepisovat odborné texty na základní formální i obsahové úrovni.
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory

Předmět odpovídá 3 kreditům.

Celková časová zátěž studenta: 83 hod

Výuka je realizována přednáškou (1/0) a seminářem (0/1).

Výuka: 18 hod

Samostudium literatury pro seminární práci (za semestr): 30 hod

Zpracování seminární práce: 35 hod

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice.

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
Literatura

Literatura základní

NOLE-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR, W.A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012 (případně následná, ale i předchozí vydání).

American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000

Literatura doporučená

GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. DENZIN, Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. s. 105-117.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999.

KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: SPN, 1972.

SAYER, A. Method in Social Science. London: Routledge, 1994.

ŠANDLEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
Výsledky učení
  • Student/ka dovede vymezit, odlišit a popsat třídění následujících pojmů: metoda a metodologie, výzkumný design, paradigma, parametry kvality výzkumu, vědecké vs. laické poznání, kvalitativní vs. kvantitativní výzkum, etika výzkumu.
  • Student/ka dokáže v základu popsat silné a slabé stránky jednotlivých druhů výzkumných designů a metod sběru dat, rámcově dokáže předložit vhodné metody sběru dat řešení výzkumných otázek určitého druhu.
  • Student/ka dovede odlišit primární a sekundární zdroj, rozlišovat mezi přímou citací a parafrází, uvádět citace zdroje ve správném formátu a ve správných situacích.
  • Student/ka v seminární práci předvádí schopnost komparovat informace v primárním a sekundárním zdroji, formulovat psychologicky relevantní a kritické otázky ve vztahu k nim, sbírat k nim ve zdrojích evidenci, formulovat o jejich zodpovězení otázky.
  • Student/ka v seminární práci předvádí schopnost prezentovat výstižně (obsahově i rozsahově) nastudovaný primární zdroj.
  • Student/ka v seminární práci předvádí znalost formálních náležitostí (strukturace kapitol, návaznost myšlenek, odborný styl vyjadřování, úprava textu atd.)
  • Student/ka získává zkušenost s primárními zdroji vědeckého charakteru (odborným článkem) oproti jejich citaci v encyklopedických učebnicích. Tím se seznamuje s odlišnými žánry prezentace vědeckých výsledků.
  • Student/ka si dovede vyhledat technologické nástroje, které mají praktické využití při sepisování odborných textů (využití pokročilejších funkcí MS Word, používání citačních manažerů, vyhledávání ve vědeckých databázích).
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK