PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - OPBP3P107A
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (200)
letní:neurčen / neurčen (200)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Anotace
Předmět je úvodem do studia pedagogických disciplín a vytváří teoretickou bázi pro rozvoj profesní reflexe pedagogického pracovníka. Obsahem jsou nosné koncepty obecné a sociální pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, vybrané poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula. Zvláštní pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací a oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Cíl: Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, rozumí úloze výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu, objasní hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy. Vysvětlí význam sociálních kompetencí pedagogických pracovníků, prokáže znalosti využitelné v praxi v oblasti preventivního působení. Uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky. 1. Pedagogika jako věda a její předmět, zdroje pedagogických informací. 2. Historický exkurz do vývoje pedagogického myšlení. 3. Pedagogické principy ve světle cílů a obsahu edukace. 4. Učitel a jeho profese, další pedagogičtí pracovníci. 5. Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě. 6. Nárys sociální pedagogiky, historický vývoj, vymezení a vlivné směry. 7. Pedagogizace prostředí, typologie prostředí, intencionální a funkcionální výchova. 8. Významné osobnosti sociální pedagogiky v českých zemích. 9. Významné osobnosti sociální pedagogiky ve světě. 10. Prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (18.01.2020)
Literatura

BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta.

BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing.

BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton.

DVOŘÁČEK, J. (2009). Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing.

PELIKÁN, J. (2007). Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum.

PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (18.01.2020)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8016

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (18.01.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK