|
|
|
||
|
Předmět je úvodem do studia pedagogických disciplín a vytváří teoretickou bázi pro rozvoj profesní reflexe pedagogického pracovníka. Obsahem jsou nosné koncepty obecné a sociální pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, vybrané poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula. Zvláštní pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací a oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Cíl: Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, rozumí úloze výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu, objasní hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy. Vysvětlí význam sociálních kompetencí pedagogických pracovníků, prokáže znalosti využitelné v praxi v oblasti preventivního působení. Uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky. 1. Pedagogika jako věda a její předmět, zdroje pedagogických informací. 2. Historický exkurz do vývoje pedagogického myšlení. 3. Pedagogické principy ve světle cílů a obsahu edukace. 4. Učitel a jeho profese, další pedagogičtí pracovníci. 5. Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě. 6. Nárys sociální pedagogiky, historický vývoj, vymezení a vlivné směry. 7. Pedagogizace prostředí, typologie prostředí, intencionální a funkcionální výchova. 8. Významné osobnosti sociální pedagogiky v českých zemích. 9. Významné osobnosti sociální pedagogiky ve světě. 10. Prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (18.01.2020)
|
|
||
|
BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta. BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing. BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. DVOŘÁČEK, J. (2009). Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing. PELIKÁN, J. (2007). Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum. PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (18.01.2020)
|
|
||
|
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8016 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (18.01.2020)
|
