PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rodiče, učitelé a žáci ve vzájemné interakci - OPBP1Q133B
Anglický název: Parents - teachers - pupils in interaction
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1Q101A
Záměnnost : OBPS13116
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz je určen pro studenty oboru psychologie. Cílem kurzu je seznámit se se vztahy mezi aktéry školního života (rodiči, dětmi a učiteli). Část kurzu bude realizováno formou přednášky o vztahu rodičů a školy, vlivu rodičů a rodinného prostředí na školní kariéru dětí a formám komunikace mezi rodinou a školou. Další část kurzu bude více zaměřena na komunikaci učitel s rodiči, včetně nácviku komunikačních dovedností v různých formách kontaktu s rodiči ve škole (třídní schůzka, osobní setkání, písemná komunikace).
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Deskriptory

Vedle přímé výuky bude věnováno 25 hodin četbě nebo studiu dalších studijních materiálů, 20 hodin přípravě úkolů na výuku a zbytek přípravě na atestaci. 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Literatura

MOŽNÝ, I. Česká rodina pozdní modernity.: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika. Praha: Pedagogický ústav Jana Amose Komenského, AV ČR, 2004, č. 4. ISSN 0031-3815.

DE SINGLY F. Sociologie moderní rodiny. Praha: Portál, 1999.

ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57-94. ISBN 80-7178-585-7.

RABUŠICOVÁ, M., EMMEROVÁ, K. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika,  2003,  53,  2, s.141-151. ISSN 3330-3815. 

RABUŠICOVÁ, M., EMMEROVÁ, K., ČIHÁČEK, V. Role rodičů ve vztahu ke škole -empirická zjištění. Pedagogika, 2003,  53,  3, s. 309 – 319. ISSN 0031-3815.

VIKTOROVÁ, I., SMETÁČKOVÁ, I. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha, PedF UK Praha, 2014. 

ROLLNICK, S.; KAPLAN, S. G.; RUTSCHMAN, R. Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál, 2017. 

 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Předpokladem ukončení kurzu bude docházka a závěrečná krátká esej se shrnutím poznatků a zpětnou vazbou k obsahu kurzu. Podobu dohodneme postupně během semestru. 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK