PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní komunikace I - OPBP1Q132B
Anglický název: Intercultural communication I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBP3Q501B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Záměnnost : OBPS13103
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout buurikova.pdf četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout Henig Pohledy z druhého břehu.pdf četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf Četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout Pollock, VAn Reken Third_Culture_Kids.pdf četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout Transnacionální přístup k migraci.pptx PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Anotace -
Kur se zaměřuje na problematiku kulturní diverzity v současném globalizovaném světě. Východiskem je teze, že kulturní diverzita je výsledkem nejen odlišné zkušenosti lidí, ale také důsledkem politik, které mají za cíl ustanovovat hranice mezi různými skupinami. Proto se zaměří jednak na představení různých přístupů, které uvažují o příčinách a podstatě kulturní diverzity, jednak se bude zabývat otázkami soužití skupin, které jsou chápány jako kulturně odlišné.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je poskytnout studentům opory v přístupu k lidem, jež jsou vnímáni jako kulturně odlišní. Tedy podpořit toletanci a respekt jak vůči druhým, tak vůči sobě.

1. Zapamatovat si pojmy kultura, národ, etnicita a  rasa  a vybavit si, že se jedná o pojmy, které jsou kullturně konstruované, tedy nejedná se o kategorie, které by byly přirozenou charakteristikou lidských skupin. 

2. Porozumět, pochopit – vysvětlení, použití pojmů ve správných souvislostech, jednoduchá interpretace, extrapolace 

3. Aplikovat, použít informace v nových situacích – použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích), překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé

4. Analyzovat, najít souvislosti – rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvků, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky

5. Hodnotit, obhájit stanovisko – formulace rozhodnutí a závěrů včetně schopnosti je odůvodnit a obhájit; posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která student navrhne

6. Vytvořit – složení prvků a jejich částí do nového, dříve neexistujícího celku

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje.

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Literatura

Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK.

Gellner, Arnošt. 1993.  Národy a nacionalismus. Praha: H+H.

Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o.

Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků  - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. 

Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009.

Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.

Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24.

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Požadavky ke zkoušce

Píemná zkouška proběhne ve vypsaných termínech. Jedná se o esej; na základě předložené kazuistiky člověka, který je chápán jako "jiný", bude student interpretovat jeho situaci s použiím v kurzu představených konceptů a teorií.

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Sylabus

1. Úvod - interkulturní kmunikace a povaha ne/rozdílnosti kultur

2. Kulturní diverzita 

3. Etnicita a identita

4. Globální sever a globální jih

5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci

6. Důvody migrace

7. Adaptace - kulturní šok

8. Integrace x asimilace

9. Transnacionální identity

10. Postoje majority - předsudky

11. Způsoby zvládání předsudků

12. Role státu a jeho institucí

13. Škola a menšiny

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Studijní opory

viz Soubory v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9556

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK