|
|
|
||
Tento kurz nabízí studentům příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu myšlení a učení v současné pedagogické psychologii.
Kurz představuje a kontrastuje především dílo dvou významných autorů a tvůrců socio-kulturních teorií a přístupu ke studiu učení a myšlení: L.S. Vygotského a R.Feuersteina. Ukazuje jejich aktuálnost a potencialitu inspirovat současnou praxi pedagogické a poradenské psychologie i učitelství především v otázkách multikulturality a tzv. dynamického vyšetřování (tj, diagnostiky, která více než aktuální výkon zohledňuje a potenciality jedince učit se a dále se rozvíjet).
V cyklu 12 seminárních setkání tak budou postupně představeny ově významné a současnou pedagogickou psychologii velmi inspirující teoretické linie:
1. tzv. vygotskiánská a neovygotskiánské, navazující na odkaz L.S. Vygotského v pedagogice a psychologii
2. tzv. neopiagetovská, opírající se o dílo izraelského psychologa Reuvena Feuersteina a jeho pokračovatelů (Alexe Kozulina, Roberta Burdena, Barbary Rogoffové apod.)
Obě uvedené linie chápou učení a vzdělávání jako procesy primárně přispívající k rozvoji kognitivních funkcí žáka, amplifikují kulturní a sociálním determinanty procesu vývoje kognitivních funkcí a procesu učení. Vygotského linii prezentujeme jako zdůrazňující socio-kulturní zprostředkování procesu učení: procesy učení se objevují nejprve jako procesy, kterými dítě zvnitřňuje metody a činnosti existující v dané kultuře. Klíčovým pojmem je zde pojem symbolického nástroje. Feuersteinova linie pak pracuje s amplifikací významu mediátora (tj. druhého člověka) v procesu interakce dítěte s jeho prostředím. Klíčovým pojmem je zde pojem zkušenost zprostředkovaného učení. Strukturu jednotlivých seminářů určují tři tématické bloky. Jejich další členění uspořádání umožňuje sledovat historické souvislosti vývoje přístupů v pedagogické psychologii, které zdůrazňují sociální a kulturní aspekty vývoje psychických funkcí, ukazuje základní teoretické principy a metodologii výzkumu v této oblasti . Postupně pak směřuje k identifikaci témat a otázek soudobé aplikované pedagogické psychologie, pro která mohou být sledované přístupy inspirující.
V zimním semestru 2021/22 je ústředním tématem semináře zprostředkování (mediace), jeho explanace s oporou díla Vygotského Feuersteina a odborníků, kteří na práce Vygotského a Feuersteina ve svém díle navazují. Jedním z cílů semináře je poukázat na využití i zhodnocení koceptu zprostředkování v díle dalších sociokulturně orientovaných autorů i v praxi poradenské psychologie.
Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Pro výsledné hodnocení práce studenta v semináři přihlíží vyučující k aktivní účasti studenta v jednotlivých seminárních blocích. Prosím proto, svoji neúčast na seminárním setkání řádně omlouvejte. Seminář je hodnocen na podklady vypracování a prezentace seminárního projektu. Podstatou seminárního projektu je strukturované zpracování přínosu vybrané osobnosti z oblasti tzv. sociokulturně orientované psychologie. Cílem seminárního úkolu je představit vybraného badatele jako pokračovatele Vygotského nebo vlivného badatele v oblasti sociokulturně orientované psychologie, osvětlit a na konkrétních příkladech demonstrovat dominantní badatelský zájem daného autora a jeho význam pro další rozvoj poznání v oblasti sociokulturně orientované psychologie. Seminární projekt je zadáván a zpracovávan ve skupině. Každý člen skupiny ovšem zpracuje vlastní text seminární práce v rozsahu cca 3 normostran, ovšem v rámci přípravy své seminární práce bude působit ve spolupráci s kolegy z jeho pracovní skupiny. Celá pracovní skupina následně v závěru semináře zadané téma ( autora a jeho dílo) představí ostatním kolegům v semináři prostřednictvím prezentace s oporou podkladů v powerpoint. Pro odevzdávání seminárních prací bude zde v Moodle zveřeněna odevzdávárna. sledujte proto prosím studijní opory k semináři v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357 Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Studijní literatura povinná:
Málková, G. (2009): Zprostředkované učení. Portál, Praha.- kapitola Užití zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a hodnocení a Kapitola věnovaná Dynamickému vyšetřování
Studijní literatura doporučená: Feuerstein a kol. (2014) Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti.Karolinum Praha Kozulin, A. (1998): Psychological tools: A sociocultural Approach to Education. Harvard University Press, Cambridge (Mass.)-část k dispozici v českém překladu v souborech sis. Málková, G. (2008): Umění zprostředkovaného učení. Togga , Praha.
Úplný seznam doporučené literatury s komentáři je k dispozici ve studijních oporách kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357#section-0 Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (09.10.2017)
|
|
||
Seminář je realizován formou blokově uspořádaných seminárních setkání.
Odkaz na kurzové studijní opory v Moodle naleznete zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357¬ifyeditingon=1 Seminární setkání dne 15.10. proběhne v MS Teams v kurzu Socikulturní přístupy odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44428dd8c8ca4b76aa2a39407e5352e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=6c53d1c1-4114-4a97-8b48-14b0c4a7ded5&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 kód týmu:
Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (14.10.2021)
|
|
||
Výuka v tomto semináři je ralizována formou 4 na sebe navazujících seminárních bloků. Témata jednotlivých bloků: Blok I. Zprostředkování jako základní pojem Vygotského teorie vývoje poznávacích procesů Blok II. Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů pro podporu vývoje jazykových (fonologických) schopností Blok III. Využití konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice (dynamické diagnostické přístupy) Blok IV. Prezentace seminárních projektů Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|