|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující s genderovou problematikou a zprostředkovat jim teoretické a metodologické zázemí pro aplikaci genderové perspektivy na společenskou (a potenciálně specificky pedagogickou) realitu. Součástí předmětu bude rovněž budování genderové senzitivity. Vedle představení konceptu gender bude v rámci předmětu bude pozornost věnována zejména následujícím tématům: přístupy ke kategorii genderu v jednotlivých společenských vědách, vývoj genderové problematiky jako vědeckého tématu, metodologie genderové analýzy, biologické pohlaví a gender, genderová socializace (osvojování genderových rolí a genderových identit), genderové aspekty strukturace společnosti, gender a moc, gender ve veřejné a soukromé sféře, gender a sexualita, gender v rodině a partnerských vztazích, gender ve vzdělávacím systému a na trhu práce. Výuka bude probíhat prostřednictvím práce s původními texty, empirickými daty a praktickými příklady, které ilustrují genderové zatížení společenské reality. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|
|
|||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Podmínkou k zakončení kurzu je: 1) docházka (tolerována je jedna absence) 2) průběžné plnění úkolů na semináře (uvedené v Moodlu) 3) závěrečný test Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|
|
||
Bem, S. (1993). The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. New Haven: Yale University Press. Bourdieu, P. (2000). Nadvláda mužů. Praha: Karolinum. Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. Renzetti, C. M.; Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum. Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita. Grada Publishing as.
Smetáčková, I. (2016). Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje mas. Praha: Sociologické nakladatelství.
Kimmel, M. S. (2000). The Gendered Society. New York: Oxford University Press. Valdrová, J. (ed.) (2006). Gender a společnost. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|
|
||
Kurz je rozdělen do 8 tématických výukových bloků, které budou probírány v přibližně dvojnásobném počtu předpokládaných setkání v průběhu jednoho semestru. Jejich výčet následuje níže.
Součástí každého setkání je teoretický výklad a diskuse nad studovanými odbornými texty a/nebo aktuálními jevy ze sociální reality. Studující v kurzu průběžně pracují, čtou připravené články, promýšlejí vlastní životní zkušenosti atd. Zároveň realizují úkoly, které jsou vedle aktivní účasti na semináři podmínkou k získání zápočtu.
Témata jednotlivých setkání v rámci kurzu:
1. Pojem gender. Gender jako organizační princip společnosti. Vývoj konceptu gender v sociálních vědách. 2. Biologické pohlaví a gender. 3. Genderová socializace. Osvojování genderových rolí, budování genderové identity. 4. Psychologické rozdíly a shody mezi ženami a muži - kognice, emoce, osobnostní rysy atd. 5. Gender v sociálních skupinách. Vztah skupin a jednotlivců z hlediska genderu. 6. Gender v soukromé sféře. Uspořádání rodin. Nové modely partnerství a rodiny. 7. Gender ve veřejné sféře. Horizontální a vertikální segregace, gender pay gap. Zobrazování genderu v médiích. 8. Genderové nerovnosti, stereotypy a předsudky. Možnosti jejich snižování.
Začlenění kurzu: Kurz Psychologie genderu rozšiřuje nabídku seminářů, které mají studujícím zprostředkovat přehled o dílčích tématech v hlavních psychologických disciplínách. V tomto případě je tedy pozornost soustředěna na psychologické teorie týkající se shod a rozdílů mezi ženami a muži. Důležitým aspektem genderové perspektivy je kritičnost ve smyslu vyhledávání alternativních pojetí vůči tomu, které dominuje. Kritická analýza se uplatňuje vůči teoretickým konceptům i výzkumům. Uplatňováním kritické analýzy kurz zvyšuje teoretickou i empirickou citlivost studujících. V tom je v souladu s cílem ostatních kurzů, zvláště orientovaných na metodologii psychologického výzkumu. Navazujícím kurzem je Gender a školství, kde se osvojené teorie a generová senzitivita budou aplikovat na specifické školní prostředí. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|