|
|
|
||
Anotace kurzu:
Cílem kurzu je poskytnout studentům psychologie základní informace z poradenské psychologie, s aplikacemi v pedagogicko-psychologickém poradenství ve školství.
Tématem kurzu je poradenská profese její pojetí z hlediska historického a současného. Jedinec má právo na kvalifikovanou poradu i psychologickou pomoc, která mu poskytuje spolehlivé informace pro rozhodování i rozvíjení kvalit jeho osobnosti i při zvládání situačních či vývojových krizí. Pozornost bude věnována odborné připravenosti poradců, etice poradenské práce, objasnění jednotlivých etap poradenského procesu. Dalším tématem bude analýza termínů diagnostika, intervence, konzultační aktivity v poradenské činnosti s konkretizací v oblasti školství. Péče o duševní zdraví jako základní prevence zdravého rozvoje osobnosti, přínosy poradenských služeb v této oblasti, rozvíjení profesních kompetencí v oblasti psychologického poradenství u osob odpovědných za výchovu dětí a mládeže.
Poradenská pracoviště typu pedagogicko-psychologické poradny mají v našich zemích dlouhodobou tradici, avšak od svých počátků prošla tato zařízení řadou proměn. Jeden z velmi významných posunů přinesl nový Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání č. 561/2004 Sb., platný od počátku roku 2005 a specifikovaný v poradenské praxi vyhláškou 72 ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. V této vyhlášce jsou jmenovány poradenské subjekty (škola, školské pracoviště, SPC, PPP) a podmínky nezbytné pro poskytování poradenských služeb a je zde specifikována i náplň činnosti poraden (Příloha č.1 k vyhlášce č.72/2005 Sb.). Kromě psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky je věnována značná pozornost též dlouhodobé intervenci.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Seznámit studenty se základním pojetím poradenské profese z pohledu historického i současného, pozornost bude věnována zejména výkladu základní terminologie, jednotlivým etapám poradenského procesu, etice poradenské práce a otázkám rozvíjení profesních kompetencí v oblasti poradenství Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 24 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
60% a úspěšnost v závěrečném testu obsah testu je dán výukovými okruhy v prezentaci, uzavřené a otevřené otázky, pro úspěšné absolvování minimální výkon 70% (hodnocen známkou 3). Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
BALCAR, K. In LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. BROWN D.-LENT.W. Handbook of counseling psychology. New York 2000. DRAPELA,J.V.; HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995. DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008. ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. GALDARD, K.- D.: Counselling children: a practical introduction. Sage, London 1998. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK, 2002. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002. HUTCHBY, Ian: The discourse of child Counselling. Amsterodam 2007. JEDLICKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. K0ŠČO,J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko ? psychologického poradenství. CERM, Brno 1999. KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. LANGOVÁ, M.:Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí n.L.2005. LUDEWIG,K.: Systemická terapie. Základy klinické teorie a praxe. PALLATA, Praha 1994. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. NOVÁK,T.: Manželské a rodinné poradenství. Grada, Praha 2006. OAKLANDER,V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. OPEKAROVÁ,O.: Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby. UJAK, Praha 2007. PEŠOVÁ, I.-ŠAMALÍK, M.: Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada, Praha 2006. PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. PROUT, H.T.; BROWN, D.T. ed.: Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents: Theory and Practice for School and Clinical Settings. USA, New Jersey, 2007. RUDOLPH,L.B.; THOMPSON, CH.L. Counseling children: USA, California, 1992. VAGNEROVA, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
úspěšnost v závěrečném testu obsah testu je dán výukovými okruhy v prezentaci, uzavřené a otevřené otázky, pro úspěšné absolvování minimální výkon 60% (hodnocen známkou 3). Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
1. Poradenství v systému psychologických disciplín, laické vs. odborné poradenství, poradenství jako odborná profesní činnost 2. Členění poradenských služeb v aplikační sféře - poradenství ve výchově a vzdělávání, vysokoškolské poradenství, poradenství pro ohrožené skupiny klientů. 3. Partnerské a manželské poradenství, vztahové poradenství. 4. Kariérové poradenství, firemní poradenství. 5. Poradenský proces, cíle, metody, průběh, očekávání klientů, práce se zakázkou. Poradenské činnosti - prevence, diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost. 6. Etické aspekty poradenské práce. Supervize jako nedílná součást výkonu činnosti poradce.
ZAČLENĚNÍ KURZU Kurz ve třetím ročníku bakalářského studia plynule navazuje na základní psychologické disciplíny a uvádí je do kontextu poradenské psychologie. Kurz vytváří informační základ, na nějž navazuje předmět Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání, který bude následně v magisterském studiu seznamovat studenty s již konkrétními poradenskými směry z hlediska teorií a strategií poradenské práce. V tomto souvisejícím předmětu se budou konkretizovat činnosti poradce, které jsou nyní nastíněny obecně. Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.01.2023)
|